Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kiinalaiset rakentavat Vikingin uuden aluksen 50 miljoonaa muita halvemmalla – "Dramaattinen ero"

2:07Kiinalaisen telakan tarjous reilusti halvempi
Julkaistu 23.11.2016 17:31
Toimittajan kuva

Raimo Pitkänen

raimo.pitkanen@mtv.fi

Raimop

Viking Line sai kiinalaiselta varustamolta tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä.

Yhtiön toimitusjohtaja Jan Hansesin lausunnon mukaan Xiamen Shipbuilding Industryn tarjous oli yli 50 miljoonaa euroa halvempi kuin suomalaisten tai muiden eurooppalaisten laivanrakentajien tarjoukset.

Ja se on iso ero, kun aiesopimuksen mukaisesti tilauksen koko hinta on 190 miljoonaa euroa.

– Ero oli dramaattinen, arvioi toimitusjohtaja Hanses.

Jan Hanses totesi kolme vuotta sitten valmistuneen maailman ensimmäisen LNG-matkustaja-aluksen Viking Gracen maksaneen (ilman ympäristötukia) 240 miljoonaa euroa. Ja tässä tarjouskilpailussa täkäläisten telakoiden tarjoukset olivat tätä korkeampia.

Eroa tulee siis vähintään viisikymmentä miljoonaa euroa kiinalaisen laivanrakentajan eduksi.

Mistä huikea ero voisi johtua?

Xiamen Shipbuilding Industry on suuri laivanvarustaja, mutta se ei ole aiemmin tehnyt matkustaja-aluksia. Ehkä he haluavat laajentaa osaamistaan ja alihankintaketjuaan, ja Viking pääsi niin sanotusti "hyvään saumaan".

Voi olla myös niin, että suomalaistelakoiden kiinnostus tähän laivaprojektiin tällä aikataululla ( valmis 2020 keväällä) ei ollut riittävän suurta. Turun telakan tilauskirja on joka tapauksessa täynnä.

Ja laivan rakentaja joutuu myös rahoittamaan rakentamisen. Ostaja tulee paikalle rahoineen vasta sitten, kun alus on valmis.

Lisää aiheesta:

Näin suuri jäänmurtajadiili etenee: "Tästä hyötyy koko Suomi"Meyer Turun telakka nauttii risteilyinnosta ja varautuu kilpailijoihin– tilauskirjat ovat täynnä vuoteen 2024 astiTurun telakan risteilijät ovat kalleimmat koskaan Suomessa rakennetut – yhden hinta 1,25 miljardia euroaViking Line tilaa uuden ruotsinlaivan – rakennetaan KiinassaTurun telakan jättitilauksilla valtavat seuraukset – MTV avasi tilauskirjaaTurun telakan menestyksen syyt: Saksalaiset omistajat ja kova osaaminen
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 2.11.19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia