Useissa Kelan konttoreissa ympäri Suomea asioidaan nyt niin, että asiakas selittää tilannettaan asiantuntijalle jo konttorin aulassa. Vähäosaisten kanssa Kuopion ruoka-apu ry:ssä toimiva Harri Miettinen moittii käytäntöä yksityisyyttä loukkaavaksi ja nöyryyttäväksi.
Kelan asiakasta ei käytännön myötä enää ohjata vuoronumerolla kahdenkeskiseen keskusteluun virkailijan kanssa, vaan neuvoja kysyy asiakkaan tilanteesta jo tämän odottaessa aulassa.
Asiakasta nöyryyttävää
Kuopion ruoka-apu ry:n puheenjohtaja Harri Miettinen on käytännöstä suivaantunut.
– Eräs kahvilamme asiakas kertoi, että häneltä tuli odotusaulassa virkailija kysymään, mitä asiaa hänellä on tänne, Miettinen kertoo.
– Hän joutui kaikkien asiakkaiden kuullen selittämään juurta jaksaen tilanteensa, mikä on ihmisarvoa alentavaa ja erittäin nöyryyttävää, Miettinen pöyristelee.
Konttorissa ilman ajanvarausta asioiva saattaa siis joutua selittämään mahdollisesti vaikean tilanteensa muiden asiakkaiden kuullen.
"Eihän sinne kukaan kohta enää uskalla mennä paikan päälle"
Yksityisen ajan voi Kelaan toki edelleen varata puhelimitse tai internetin kautta, mutta Miettisen mukaan tämä ei poista ongelmaa. Kaikki eivät voi tai halua käyttää asiointiin laitteita.
