Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaupan digitalisointia hidastaa vahva tietosuoja

8:54Markkinaraati: Taipuuko kauppa digiaikaan?
Julkaistu 10.02.2017 09:44

MTV UUTISET

Suomessa kaupan digitalisointia hidastaa tiukat henkilötietosuojaukset.

Huomenta Suomen markkinaraadissa Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala muistuttaa, että Suomessa kuluttajat ovat suhteellisen konservatiivisia kauppojen verkkokaupoissa.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen digitalisointi on paljon pidemmällä. Puhelin voi muistuttaa kauppaan lähdettäessä, että ostit kaksi viikkoa sitten oliiviöljyä, tarkista onko se jo loppu. Suomessa kauppaketjut ovat jo kehittäneet mobiilipalveluita muun muassa henkilökohtaisten ostoslistojen tekoon, mutta markkinaraadissa toivottiin lisäkehitystä.

– Tietosuoja on ollut siinä aika iso este. Siinä vaiheessa kun kuluttaja huomaa selkeän edun, kun sitä tietoa antaa palveluun, niin nopeasti sen tiedon yleensä antaa, kertoo Taalerin salkunhoitaja Mika Heikkilä.

Pekkala muistuttaa, että tietosuojan kanssa ollaan Suomessa ja Euroopassa tarkkoja. Hänen mukaansa jopa jakomielisiä.

– Halutaan todella vahva tietosuoja ja erittäin hyvät palvelut. Tämä yhdistelmä ei ole täysin mahdollista.

Tietosuojan lisäksi verkkokauppa puhutti yleisestikin Markkinaraadissa. Katso koko keskustelu artikkelin yläpuolelta.

Lisää aiheesta:

Ultrahalpa Temu koukuttaa – näin verkkojätti manipuloi ostajaa
"Facebookinkin noudatettava uutta tietosuoja-asetusta" – säännöt voimaan huomenna
Petteri Järvinen: Suomessakin puhuttu Facebookin tiedonkeruusta kymmenen vuotta – Zuckerbergin sijaan senaattorit syytteeseen
Verkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"
Lidl valmistautuu ruuan verkkokaupan mullistuksiin: "Tuskin ruokakaupat silti kokonaan häviävät"
Ruoka ostetaan yhä mieluummin kaupasta – nettiostosten määrä vähäinen
Huomenta SuomiTalous

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • Eilen18:50
    Syöpä

    Rinnat pitää tutkia joka kuukausi – näin teet sen oikein kotona

  • 24.10.12:51
    Ihonhoito

    Asiantuntijat varoittavat kosmetiikan karkkituotteista: "Erityisen haitallisia nuorille"

  • 23.10.18:50
    Vanhukset

    Ikäraja 100 vuotta – näiden teräsmiesten kuntopiiriin ei kuka tahansa pääse

  • 19.10.14:44
    Työnhaku

    Asiantuntijat varoittavat: Älä sorru tähän laiskaan sudenkuoppaan työhakemuksen kanssa

  • 18.10.08:32
    Riippuvuudet

    Päihdelääkäri huumeriippuvaisten hoidosta: "Meiltä ammattilaisilta puuttuu aika paljon osaamista"