Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kalle Rovanperän kryptoniitti paikannettu – nyt käsissä jokerikortti: "Hän oli ihan ylivoimainen"

Kalle Rovanperän alkukausi on sujunut mollivoittoisesti.
Kalle Rovanperän alkukausi on sujunut mollivoittoisesti. 2024 Getty Images
Julkaistu 18.03.2025 12:26
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen

MM-rallitähti Kalle Rovanperä on valitellut alkukauden ajan uuden kevyemmän auton ja Hankookin renkaiden aiheuttamia haasteita. MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm tekee mielenkiintoisen huomion Rovanperän suoritusten takaa. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Saudi-Arabian MM-ralli 26.–29.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Toyotan täysiaikaiseksi kuljettajaksi palanneen Rovanperän alkukausi on ollut tulosten valossa pienoinen pettymys. Monte Carlon neljäs sija vajaan minuutin tappiolla kärkeen oli vielä budjetoidun mukainen suoritus, sillä haasteita täynnä oleva asvalttikisa ei ole suomalaistähden suosiossa. 

Ruotsin lumirallin viides sija oli kuitenkin pettymys suomalaisfaneille ja Rovanperälle itselleen. Kaksinkertainen maailmanmestari on valitellut sitä, ettei hänen ajotyylinsä näytä istuvan Hankookin uusiin renkaisiin sekä hybridin poistumisen myötä keventyneeseen autoon.

Onko mestarin esityksistä syytä huolestua, kun kausi jatkuu tällä viikolla haastavassa sorakisassa Keniassa? Asiantuntija Janne Ferm toppuuttelee kauhuskenaarioita. 

– Avauspäivät ovat olleet Rovanperälle tähän mennessä myrkkyä. Sitten hän on aina päässyt kyytiin. Perjantaina Ruotsissa hän hävisi (voittaja Elfyn Evansille) 25 sekuntia, ja maalissa ero oli 33 sekuntia. Kyllä hän mielestäni oli aika hyvässä kyydissä ne kaksi päivää, Ferm linjaa. 

Lue myös: Suoraa puhetta Jonne Halttuselta – Kalle Rovanperän ongelmien taustalla yksi iso syy

Ruotsissa Rovanperä oli jopa 2,6 sekuntia Evansia nopeampi lauantaina. Sunnuntaina takkiin tuli 10 sekuntia, kun Evans taisteli voitosta ja Rovanperä tyytyi lähinnä varmistelemaan asemiaan. 

Kuvio oli sama Monte Carlossa tammikuussa. Torstaina ajettuna avauspäivänä Rovanperä taipui kolmen erikoiskokeen ja reilun 54 kilometrin matkalla 31 sekuntia kisan voittaneelle Sébastien Ogierille. Tuo oli lopulta lähes 60 prosenttia kaksikon erosta maalissa. 

Tämän on pistänyt merkille myös Rovanperän kartturi Jonne Halttunen, joka harmittelee testeissä ja niiden jälkeen tehtyjä virheitä. 

– Tällä tasolla näitä (säätöjä) ei kuitenkaan saisi leipoa hirveästi kesken rallin. Periaatteessa silloin tulos menetetään jo perjantaina, kuten kävi Ruotsissa, Halttunen linjasi aiemmin MTV Urheilulle.

"Kolmesta kisasta helpoin Rovanperälle"

4:37Kalle Rovanperä, miltä flow-tila tuntuu? Rallitähdeltä huimia sanoja Juha KankkusestaKalle Rovanperä, miltä flow-tila tuntuu? Rallitähdeltä huimia sanoja Juha Kankkusesta.

Kuten MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahkokin muotoilee, ”erikoiskisojen sarja” jatkuu tällä viikolla MM-rallissa. Ensin liukasteltiin Monten petollisella asvaltilla, sitten kauden ainoassa lumirallissa Ruotsissa ja nyt äärimmäisen raskaassa Kenian sorakisassa. 

Kun Safari ajetaan nykyisin sadekauden aikaan maaliskuussa, keli voi heittää kuskeille ja talleilla valtavia haasteita. Lähtöpaikalla on Keniassa vähemmän merkitystä kuin kauden muissa sorakisoissa. 

Ferm, Tahko ja kolmas asiantuntija Jari Ketomaa uskovat, että Rovanperän alkukaudella kokemat ongelmat varsinkin renkaiden kanssa vähenevät Keniassa, mutta eivät poistu kokonaan. 

– Meneekö se ongelma liikaa pään sisälle? Silloin se alkaa kertautua, Ferm pohtii. 

Lue myös: Kalle Rovanperä teki jo mielipiteensä selväksi – Toyotan yllätysveto testiin: "Ikuisesti puolijumalan asemassa"

Selkänojaa Rovanperälle antavat loistotulokset Safarista viime vuosilta. Kaudella 2023 hän taipui niukasti Ogierille, mutta 2022 ja 2024 irtosivat ylivoimaiset voitot.

– Viime vuonna Kalle oli säätänyt auton Keniaan niin, että hän oli ihan ylivoimainen. Hän pystyi ajamaan turvallisesti todella kovaa. Hän ei ollut ehkä kaikista nopein mutkaisimmilla osuuksilla, mutta röykkyihin ja heittoihin Kalle oli säätänyt auton todella taidokkaasti. Uskon, että perussetuppi on tänäkin vuonna vahva, Ketomaa arvioi. 

Ketomaa uskoo, etteivät alkukauden ongelmat ole niin merkittäviä tällä viikolla, sillä autoon pitää tehdä muutenkin paljon kompromisseja Keniassa. 

Lue myös: Hyundailta taka-askel MM-rallin alla – tallin tunteva Janne Ferm: "Tosi oudolta tuntuu"

Tahkokin uskoo, että Kenia on alkuvuoden "kolmesta kisasta helpoin Rovanperälle", sillä sorapyörässä ero aiemman rengastoimittajan Pirellin ja nykyisen Hankookin välillä ei ole niin suuri kuin Monten talvirenkaassa ja Ruotsin piikkikumissa. 

– Tiedämme, että Hankookin strategia on ollut mennä kestävyys edellä, mikä tarkoittaa, ettei se ole niin suorituskykyinen. Ja sehän ei Rovanperän laariin sada, jos rengas on kuin saippuapala auton alla.  

– Mitä enemmän mennään kaasu pohjassa, niin se sopii Rovanperälle. Keli voi olla oma juttunsa, siellä sadekeli voi vaikeuttaa entisestään Hankookin renkaan toimimista, Tahko summa. 

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperän esityksissä hämmentävä seikka – asiantuntija ärähtää: Otettava mallia TänakistaÄärimmäiset keinot Kalle Rovanperän avuksi – asiantuntijalta painava vaatimus ToyotalleRovanperä hurjistui – MM-rallissa isot merkit ilmassa: "Kalle tajusi itsekin"Kalle Rovanperällä huolta herättävä uhka mestaruustaistossa: "Se ei sovi"MM-rallissa mullistus: Kalle Rovanperää kyykyttäneestä tähdestä villi teoria"Lottovoitto Rovanperälle ja Lapille" – tuoreet tiedot Ruotsista enteilevät MM-rallin suomalaisjuhlia
MM-ralliKalle RovanperäToyotaRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • Eilen07:21
    Sami Pajari

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"

  • 15.11.08:50
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä otti kynän käteen – unelma-autoon huipputärkeä elementti: "Ai että!"

  • 13.11.14:13
    Oliver Solberg

    Kalle Rovanperän korvaaja avautuu huippudiilistään

  • 12.11.09:14
    Verot

    Jari-Matti Latvalan raha-asioissa käänne