Kalle Rovanperä yllättyi Jari-Matti Latvalan uudesta rallipestistä – herkuttelee huipputavoitteella: "Tosi kova"

Ensimmäisen WRC-kautensa ajanut Kalle Rovanperä ylsi avausvuonnaan rallin korkeimmalla tasolla MM-sarjassa viidenneksi. Alkavalla kaudella suomalainen hamuaa Toyotalla ainakin pykälän ylemmäs.

Rovanperän WRC-debyyttikausi Toyotalla sujui vakaasti. Parhaimmillaan hän ajoi kolmanneksi Ruotsin MM-rallissa. Kertaalleen hän oli neljäs, neljä kertaa viides ja kerran kisa päättyi keskeytykseen, kun hän osui Sardiniassa puuhun.

– Minun mielestäni oli ihan hyvä ensimmäinen kausi. Aika tasainen ja ehjiä kisoja. Ei siellä tullut hirveästi omia virheitä. Sardinia taisi olla ainut. Muutamassa kisassa oli vähän huonoa tuuriakin matkassa, enkä saanut niin hyvää tulosta kuin olisin ajamalla saanut, Rovanperä pohtii MTV Urheilun haastattelussa.

Koronaviruspandemian myötä kisoja peruuntui ja sesonki vietiin läpi seitsemän kisan tynkäkautena. Rovanperälle olisi voinut kilometrejä mielellään uudella autolla ja uudessa luokassa enemmänkin kertyä, vaikkakin hän kokee, että perusjutut WRC-auton ajamisesta alkavat olla jo hanskassa.

– Rutiinia vain lisää toimintaan.

"Pitäisi tulla samanlaisia kisoja montakin"

Säännöt pysyvät alkavalle kaudelle varsin samanlaisina eikä autokaan radikaalisti muutu. Yksi merkittävä asia on kuitenkin Toyotalla toisin, kun tallipäällikkönä häärii Tommi Mäkisen sijaan nyt Jari-Matti Latvala.

Rovanperä myöntää yllättyneensä Latvalan nimityksestä kuultuaan.

– En ollut ihan semmoista odottanut, mutta ihan siisti juttu se on minun mielestäni. Sama linja jatkuu, että ex-kuljettaja tulee samaan hommaan. Se varmasti toimii tosi hyvin.

Oletettavaa on, että Rovanperän kyyti on auton toimiessa viime kauden WRC-debytoinnin jälkeen entistä rapsakampaa. Tähän hän itsekin tähtää.

– Jos pystyisi top-neloseen ajamaan sarjassa, se olisi aika hyvä, 20-vuotias suomalainen herkuttelee. 

Rovanperä kuitenkin tuumii, ettei neljän kärkeen niin vain isketä. Viime vuonna Toyotan Sébastien Ogier ja Elfyn Evans veivät kaksi ensimmäistä sijaa ennen Hyundain Ott Tänakia ja Thierry Neuvillea.

– Kun Hyundai ja meidän kaksi kuskia ovat havittelemassa mestaruutta, niin on tosi kova, jos sinne väliin pääsee. On ainakin hyvä tavoite yrittää olla siellä lähellä ja ajaa ehjiä kisoja.

Viime vuonna napatun palkintokorokesijoituksen jatkoksi Rovanperä pitää hyvänä tavoitteena myös kisavoittoa.

– Viime vuonna Virossa vauhti oli sellaista, että siitä olisi voinut taistella. En tiedä, olisiko se riittänyt, mutta olisi voinut ainakin ajaa ykkös-kakkossijoista ihan kunnolla kilpaa. Tänä vuonna pitäisi tulla samanlaisia kisoja montakin, joissa voisi olla samanlaista vauhtia.

Rovanperä makustelee tässä kohtaa helmikuun lopussa ajettavalla Suomen toisella MM-rallilla, Ruotsin osakilpailun korvaavalla Rovaniemen Arctic Rally Finlandilla.

– Se on hyvä lumikilpailu, mitä Ruotsi oli viime vuonna. Varmasti sopii meidän autollemme ja minulle ihan hyvin. Veikkaan myös, että Viron ja Suomen kesäkisat sopivat taas minulle ihan hyvin.

"Sillä on varmasti aika korkealla"

MM-sarja käynnistyy tällä viikolla Monte Carlossa, jossa joulukuussa tehdyistä testeistä Rovanperälle jäi positiiviset tunnelmat.

– Ne menivät ihan hyvin, ainakin omalta osaltani. Fiilis tuntui ihan hyvältä. Oli koko lailla aika hyvä keli, ja saatiin testata paljon eri juttuja. Ehkä vähän enemmän olisi saanut asfalttia olla – meillä ne pari päivää olivat aika lumisia. Mutta toivottavasti auto toimii asfaltillakin ja fiilis on hyvä.

Toyotan uuden WRC-ajokin kuosista pitävä Rovanperä kuitenkin myöntää, ettei Monte Carlo lukeudu hänen suosikkikisojensa joukkoon.

– Se on niin vaikea ja erilainen kilpailu. Siellä ei ehkä päästä nauttimaan perusajamisesta niin paljon. Enemmän pitää keskittyä kaikkiin muihin juttuihin. Ajotyylikin on paljon varovaisempi.

Mitä Rovanperältä voidaan Monte Carlossa odottaa?

– Sieltä voisi odottaa aika tasaista kilpailua kokonaisuudellaan. Siellä on tosi vaikea hyökätä ihan kärkipaikkaan ja sinne taisteluun. Pitäisi hirveästi ottaa riskiä.

– Niin kuin näkyy, siellä taistelleille on tullut paljon kaikkia virheitä. Jos lähtökohta olisi tasaisempi suorittaminen, sillä saa varmasti ihan hyvän tuloksen, kun siellä tapahtuu kaikkea. Jos selviäisi vain kisan läpi ja ajaisi hyvää vauhtia, sillä on varmasti aika korkealla, Rovanperä niputtaa.

Jari-Matti Latvala totuttelee tallipäällikön pestiin –"Kuin olisi lukioon mennyt ensimmäisenä päivänä" 3:07
Jari-Matti Latvala kertoi ensimmäisestä päivästään Toyotan tallipäällikkönä.

Lue myös:

    Uusimmat