Toyotan Kalle Rovanperä tuumi jo, ettei kikkoja mahda juuri olla hihansuussa menon parantamiseksi Viron MM-rallissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Viron MM-ralli 17.–20.7.
Pe: EK:t 2–8 klo 9.16 alkaen
La: EK:t 9–17 klo 8.23 alkaen
Su: EK:t 18–20 klo 9.39 alkaenKaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
MTV:n seuranta Viron MM-rallin perjantaipäivästä
Rovanperä tuskaili jo perjantain aamupäivän lenkillä, eikä suomalainen sen jälkeen pystynyt lähellekään aiempaan hurjasteluunsa Kambjan erikoiskokeella, jolla hän oli aiemmin ollut supervahva. Rovanperä oli lyönyt pätkäpohjat peräti seitsemällä kerralla kahdeksasta, kun Kambja oli aiemmin kaasuteltu MM-sarjassa.
Nyt Rovanperä jäi Kambjan ensimmäisellä erikoiskokeella vasta seitsemänneksi. Pohja-ajan naulannut Hyundain Adrien Fourmaux oli peräti 10,1 sekuntia suomalaista nopeampi.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomioi, että Rovanperä ajoi pätkällä mutkiin huomattavan poikittain. Toimittaja Tomi Tuominen kysyi, näyttikö Toyota-kuljettajalta samalta myös sisäpuolen, että poikittain aika lailla mentiin.
– Kyllä se siltä näytti ja tuntuikin. Joutuu kyllä paiskomaan autoa liikaa, että ajaminen olisi enää nopeaa, Rovanperä vastasi.
– Ei käänny, jos ajaa nätisti, ja sitten sitä joutuu ruveta pistämään kulmaan. Tietää, että se ei ole nopein tapa.
Päivähuollossa autoon tehdyt muutokset eivät tuottaneet toivottua tulosta.
– Vaihdettiin vähän alustaa erilaiseksi, jos sillä oltaisiin saatu pitoa. Kyllä sitä vetopitoa ehkä vähän lisää tulikin, mutta auton balanssi ei taas parantunut yhtään, vähän ehkä huononi, niin ei sitä oikein sitten pysty käyttämään.
Tuominen kysyi, onko hihansuussa mitään kikkoja, joita voisi tehdä. Rovanperä antoi jopa huolestuttavan vastauksen.
– No, ei kait sitä ihan hirveästi. Kyllähän sitä on jo kokeiltu aika paljon kaikkea. Totta kai, viikonlopun aikaan aina sitä löytää jotain, mutta tämä lenkki taas mennään näillä ja mietitään sitten, mitä kokeillaan seuraavaksi.
Neljäntenä
Rovanperä putosi heikon Kambjan erikoiskokeen jälkeen Viron kokonaistilanteessa kolmannelta sijalta neljänneksi. Kaksinkertainen maailmanmestari on jäänyt osakilpailua johtavasta, pääluokan Toyotaan täksi osakilpailuksi nostetusta sensaatiokuski Oliver Solbergista 17,5 sekuntia.
Kambja ajetaan myös seuraavana erikoiskokeena, kello 18.04 alkaen. Tuoreella siirtymällä nähtiin, että Rovanperä oli nostamassa autonsa ajokorkeutta.
– Uraa varten saadaan muutama milli panssarin väliin lisää tilaa, ettei jarrutuksissa ja rytkyissä lyö niin kovaa panssaria vasten ja siirrä sitä kautta auton ajolinjoja, asiantuntija Ketomaa kuvaili vaikutusta.