Joulukauppa kasvoi maltillisesti

Joulukauppa kasvoi maltillisesti vuonna 2009 edellisvuoteen verrattuna. Valtaosa kauppiaista arvioi toimialansa myynnin kasvuksi korkeintaan kahta prosenttia.

Vähittäiskaupan odotukset muuttuivat pessimistisistä kohtuullisiksi joulukuun edetessä. Kauppiaiden näkemykset joulumyynnistä olivat hyvin pessimistiset marraskuun puolivälissä, jolloin Kaupan liiton yrityskysely käynnistyi. Joulukuussa odotukset paranivat, ja tammikuun alussa ne kehittyivät edelleen myönteisesti.

- Mielenkiintoista on, että kauppiaat arvioivat oman yrityksensä myynnin arvon hieman suuremmaksi tai vähintään yhtä suureksi kuin toimialan myynnin arvon, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.

Elektroniikan myynnissä ei koettu pelättyä pudotusta, vaikka myynnin arvo ei juuri kasvanutkaan. Sen sijaan alkuvuoden odotetaan olevan hankala ja myynnin pienenevän. Myös kirjakauppiaille alkuvuoden odotetaan olevan poikkeuksellisen huono eikä joulukaupassakaan koettu kasvua.

Vaatekaupassa joulukauppa käynnistyi aikaisempaa myöhemmin ja pääsi kunnolla vauhtiin vasta noin viikko ennen joulua. Keskimääräisistä kasvuprosenteista jäätiin kauas, eikä suurta myynnin kasvua odoteta tammi-maaliskuullekaan.

Ruuan hinnan lasku heikensi ruokakaupan myynnin arvoa, mutta myynti ei kuitenkaan pudonnut. Kauppiaiden arvion mukaan ruokakaupan myynnin ei odoteta pienenevän myöskään alkuvuodesta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat