Jori Sjöroos on tuottajamestari Vestan sekä PMMP:n takana – paljastaa, kuinka hittibiisiä lähdetään metsästämään tekovaiheessa

Jori Sjöroos on tuottanut menestyksekkäästi useita suomalaisia artisteja sekä julkaissut tasapainoksi tasaisesti omaa musiikkiaan.

Poikkeuksellisena vuonna artistit ovat joutuneet vetäytymään keikkalavoilta sinne, missä työtä pystyy tällä hetkellä parhaiten tekemään: studioissa. Yksi Suomen tunnetuimmista studioahertajista on tuottaja Jori Sjöroos, joka on toiminut muun muassa PMMP:n sekä Vestan taustalla.

Tällä hetkellä Sjöroosin oma studio sijaitsee Porvoon teollisuusalueella. Paikkaa tuottaja on vaihtanut jo tämän vuoden aikana noin 4-5 kertaa, sillä vaihtelu virkistää. Nykyinen studio miellyttää Sjöroosia erityisesti. 

– Kaipasin tämmöistä mestaa, missä on mahdollisimman vähän kosketusta ulkomaailmaan. Tässä ei ole ikkunoita eikä mitään ja tämä on vähän tämmöinen luola. 

Sjöroosin mukaan on vaikeaa arvioida, kuinka paljon studiolla tulee vietettyä aikaa. Tunteja, joita on lopulta satoja tai tuhansia. Kun musiikin tekemiseen uppoutuu, katoaa aika käsitteenä tyystin. 

Vaikka Sjöroos on työskennellyt useissa tiloissa, muistelee hän rakkaudella yhä entistä kotitaloaan Turussa, jonka yläkerrassa hänen studionsa sijaitsi. Studio oli Sjöroosin käytössä lähes kymmenen vuotta, ja siellä työstettiin aikanaan myös PMMP:n kappaleita Paula Vesalan ja Mira Luodin kanssa.

PMMP olikin aikanaan ensimmäinen suuri yhtye, jolle Sjöroos tuotti kokonaisen albumin. Vesalan ja Luodin muodostama naisduo on jättänyt lähtemättömän jäljen suomalaiseen musiikkiin sekä Sjöroosiin tuottajana. 

– Pidän ehkä tärkeimpänä muistoa siitä, kun tehtiin Kovemmat kädet -levyä. Siinä ajattelin, että me tehdään ihan vaan sitä, mikä meistä itsestä tuntuu oikeasti hyvältä ja oikealta. Että ei ehkä sitä, mitä meiltä odotettiin tai pyydettiin, vaikka ei me sitäkään paljoa tehty, mutta Kovemmat kädet tehtiin vapaina kaikista mahdollisista ulkopuolisista pyynnöistä, Sjöroos muistelee. 

– Ja sitten kävi niin, että se meni todella hienosti. Rakastin sitä aikaa, kun se tuli ulos ja alkoi pikkuhiljaa nousemaan. Siitä on jäänyt mulle sellainen ajatus tuottajanhommissa ja missä tahansa, että aina pitää seurata sydäntä, intuitioa. 

Sen lisäksi, että Sjöroos on toiminut tuottajana useille artisteille, on hän tehnyt ja julkaissut runsaasti omaa musiikkia. Marraskuussa Sjöroos julkaisi tuoreen albuminsa Sjöroots, jota hän työsti yksin noin vuoden ajan.

Sjöroos teki uutta albumia varten kaiken itse, eikä antanut kenenkään kuulla edes pienintä pätkää tuotoksestaan, ennen kuin se lähestyi valmistumistaan. 

Ensimmäinen, joka sai kuulla Sjöroosin uutta musiikkia, oli hänen vaimonsa, poplaulaja Chisu. Puolison toki oli myös kuultava hieman aviomiehensä työtä, sillä hän on itsekin mukana laulajana yhdellä levyn kappaleista. 

Kappaletta tehtäessä käydään läpi lukuisia erilaisia työvaiheita ja parhaimmillaan samasta sävellyksestä tehdään jopa kymmeniä erilaisia versioita ja arvioidaan, mikä toimii missäkin parhaiten. 

– Sillä tavalla olen aina tehnyt vaikka PMMP:nkin biisit ja kaiken muunkin musan, mitä olen tehnyt. Olen muotoillut niitä eri näköisiksi ja katsonut miltä tämä nyt näyttää. Sitten joku niistä päätyy ihmisten kuultavaksi. 

Sjöroosin oma musiikki on tyylillisesti hyvin "laidasta laitaan", sillä tuottaja ei genrerajojen pohtimisesta välitä, eikä halua rajoittaa musiikkiaan millään tavalla. Tehtävä on sitä, mikä itsestä tuntuu oikealta ja hyvältä, niin muiden artistien kuin omien tuotostenkin ollessa kyseessä.  

Tunne siitä, kun tietää luoneensa kultaa, on Sjöroosin mukaan vertaansa vailla. Aina kappaleen valmistuttua edes kokenut tuottaja ei välttämättä pysty käsittämään omaa osuuttaan tunteja kestäneessä prosessissa. 

– Se on se siistein tunne, mikä siinä on. Mulla nyt on ollut tämän oman albumin kanssa monta sellaista kohtaa. Ja Vestan kanssa kun tehtiin vaikka Vestallica-biisi niin, että istuttiin 6-8 tuntia ja tehtiin vaan töitä mikki auki ja laitettiin kamaa sinne koneelle. Ja muistan miettineeni kun lenkkeilin himaan, että tästä tulikin aika hyvä, Sjöroos hehkuttaa.

– Siinä ymmärsi, että kun on tuommoinen flow-tila, niin siinä vaan tekee, eikä edes ymmärrä mitä tekee. Seuraa vaan sitä intuitiota. Ja sitten yhtäkkiä huomaatkin, että sulla on koherentti pala jotain ymmärrettävää signaalia, mikä vielä kuulostaakin hyvältä. Siitä mä diggaan.  

Lue myös:

    Uusimmat