Mainos

Jopa 90 prosenttia tehtaalta valmistuvista Tesloista viallisia – vesi sataa sisään, kahvat rikki, kolinaa...

Teslan tuotanto-ongelmat eivät rajoitu pelkästään uuteen Model 3:een, vaan ovat jatkuneet jo vuosia. Uutistoimisto Reutersin mukaan Tesla joutuu tekemään korjauksia lähes kaikkiin autoihin heti niiden valmistumisen jälkeen.

Reutersin tietojen mukaan jopa 90 prosenttia yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan Teslan autoista kaipaavat ylimääräisiä korjauksia ennen kuin ne voidaan luovuttaa asiakkaille. Reuters perustaa tietonsa Teslan tehtaalla Kalifornian Fremontissa työskentelevien henkilöiden haastatteluihin.

Model S:lle ja Model X:lle tehtävissä laaduntarkastuksissa vikaprosentti on säännöllisesti 90:n tuntumassa. Haastateltujen työntekijöiden mukaan ongelmia on ollut vuodesta 2012. Vertailun vuoksi: Alan asiantuntijoiden mukaan japanilainen Toyota joutuu tekemään korjauksia noin 10 prosenttiin autoistaan sen jälkeen, kun ne ovat valmistuneet. 

Palavatko rahat korjauksiin?

Ongelmia on säännöllisesti muun muassa ovenkahvoissa ja muovisissa paneeleissa. Erilaiset kolinat ja räminät sekä oven tiivisteistä sisään tuleva vesi ovat niin ikään yleisesti raportoituja ongelmia juuri valmistuneissa Tesloissa – jopa asiakkaille asti toimitetuissa yksilöissä.

– Olemme valmistaneet Model S:ää vuodesta 2012 – miten meillä voi edelleen tulla vedet sisään, ihmetteli eräs työntekijä.

Aiemmin Teslalla työskennelleen työnjohtajan mukaan valmistaja käyttää valtavasti rahaa nimenomaan varsinaisen tuotantoprosessin jälkeen tehtäviin korjauksiin. 

– Autolle joudutaan tekemään niin paljon korjauksia sen jälkeen, kun se on valmistunut. Sinne heidän rahansa menevät, tämä kertoi.

Ongelmat ovat tavallisia minkä tahansa uuden tuotteen valmistuksen kanssa, mutta työntekijöiden mukaan jatkuvat ongelmat jo pitkään markkinoilla olleissa malleissa osoittavat, ettei edes perustason valmistusprosessi ole Teslalla vielä täysin hanskassa.

Työntekijät kertovat, että pieniä korjauksia tehdään nopeasti heti auton valmistumisen jälkeen, mutta hankalammat tapaukset viedään ulos parkkipaikalle odottamaan. Työntekijät kertoivat haastatteluissa, että korjausta odottavia "valmiita" autoja on ollut pahimmillaan yli 2 000 kappaletta. Tesla kiisti väitteet tällaisesta parkkipaikasta.

Tavoitteena täydellisiä autoja kaikille

Teslan itsensä mukaan sen laaduntarkastusprosessit ovat todella tiukat ja suurin osa tuotannon jälkeen paljastuvista vioista on pieniä. Yhtiö ei kommentoinut Reutersille vikaprosentin paikkansapitävyyttä.

– Tavoitteenamme on valmistaa täydellisiä autoja jokaiselle asiakkaalle. Siksi tarkastamme jokaisen valmistuvan yksilön äärimmäisen huolellisesti. Välitämme jopa siitä millimetrin murto-osasta ja tekemämme parannukset viedään aina takaisin tuotantoon, Teslan edustaja kertoi.

Morningstarin nalyytikko David Whiston kirjoitti aiemmin tässä kuussa, että Teslan kyvykkyydestä valmistaa jännittäviä ja teknologisesti vaikuttavia tuotteita ei ole pienintäkään epäilystä.

– Ei ole kuitenkaan sama asia esitellä jotain ja oikeasti valmistaa sitä laadukkaasti suuria määriä. Tesla ei ole vielä saanut jälkimmäistä asiaa kuntoon, hän kertoi.

Reuters haastatteli yhdeksää nykyistä ja entistä työntekijää, joista yksikään ei halunnut esiintyä omalla nimellään.

***

1:26

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.