Joko sähköpotkulautojen nopeusrajoitukset purevat? Töölön tapaturma-asemalla varovaisen myönteinen muutos

Sähköpotkulaudat ja niillä sattuvat onnettomuudet aiheuttavat kiivasta keskustelua. Mitä rajoituksia niille voidaan asettaa? 10:40
Sähköpotkulaudat ja niillä sattuvat onnettomuudet aiheuttavat kiivasta keskustelua. Mitä rajoituksia niille voidaan asettaa?

Alkoholi näyttelee suurta roolia monissa sähköpotkulautaonnettomuuksissa. Heinäkuussa voimaan astuneiden nopeusrajoitusten avulla pyritään estämään yöaikaan tapahtuvia onnettomuuksia.

Suurissa kaupungeissa suosioon nousseet sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet lukuisa onnettomuuksia kuluneen kesän aikana.

Husin tukielin- ja plastiikkakirurgian toimialajohtajan Jarkko Pajarisen mukaan tyypillisimmin onnettomuuksista aiheutuu loukkaantuneille pään ja kasvojen alueen vammoja.

– Myös yläraajavammoja syntyy ja ehkä vähän vähemmän sitten alaraajavammoja.

Pään alueen vammoja voidaan luonnehtia Pajarisen mukaan usein vakaviksi.

– Aika usein vauhtia on se 20–25 kilometriä tunnissa ja jos siitä pää edellä tulee maahan alas, niin kyllä siinä pahaa jälkeä voi syntyä.

Pajarisen mukaan kesän viikonloput ovat olleet vilkkaita Töölön tapaturma-asemalla. Pahimmillaan tapaturma-asemaa on työllistänyt toistakymmentä sähköpotkulautoihin liittyvää onnettomuutta yksittäisen viikonlopun aikana.

Tapauksia yhdistää usein surullinen tekijä.

– Tasan puolet kaikista potilaista, joita on Töölön sairaalassa hoidettu, ovat olleet alkoholin vaikutuksen alaisena.

Purevatko nopeusrajoitukset?

Onnettomuuksia vähentääkseen sähköpotkulautayhtiöt ovat asettaneet yöllisiä nopeusrajoituksia kulkuvälineihinsä.

Tierin Suomen kaupallisen johtaja Elina Katarina Bürklandin mukaan rajoituksien ja pelisääntöjen tavoitteena parantaa kaikkien tienkäyttjien turvallisuutta.

– Ratkasut haasteisiin ovat lopulta hyvin samanlaisia eli sovitellaan eri kulkumuotoja paremmin yhteen, parannetaan lautojen turvallisuutta, edistetään liikennesääntöjen tuntemusta ja pyritään edistämään infrastruktuuria palvelemaan kaikkia.

Eri tahojen yhteisen sävelen löytäminen voi kuitenkin olla hankalaa.

– Valitettavasti sellaista yksittäistä ratkaisua, joka tässä olisi kaikille sopiva ei näyttäisi olevan vielä löytynyt, eikä sellaista välttämättä sitten olekaan olemassa.

Pajarisen mukaan vielä on aikaista arvioida ovatko nopeusrajoitukset vaikuttaneet onnettomuuksien määrään todellisuudessa. Tilastot näyttävät kuitenkin varovaisen merkin askeleesta kohti parempaa.

– Syytä ja seurauksia on tietysti aina vaikea arvioida, mutta kyllä tässä kieltämättä heinäkuun loppupuolella ja elokuun alkupäivinä on nähty, että potilasmäärät ovat olleet vähän vähäisempiä, kuin silloin vilkkaimpina aikoina siinä kesäkuun lopussa ja heinäkuun alussa.

Pajarisen mukaan rajoitusten lisäksi sähköpotkulautojen käyttäjille tulisi kohdistaa myös valistusta.

– Alkoholi ja sähköpotkulauta näyttävät olevan aika turmiollinen kombinaatio. Siinä voi syntyä hyvinkin vakavia vammoja. Kuten kaikkien kulkuvälineiden käyttöön, niin tähänkin liittyy taito, osaaminen ja riskitilanteiden välttäminen. 

Mikä on vuokrausyhtiön vastuu onnettomuuden sattuessa? Katso vastaus videolta!

Lue myös:

    Uusimmat