Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa noin joka neljäs suomalainen on hajottanut puhelimen viimeisen vuoden aikana.
27 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoi hajottaneensa puhelimen viimeisen vuoden aikana. Tämä vastaa noin 1,5 miljoonaa matkapuhelinta.
– Vaurioituneiden puhelinten määrä osoittaa, kuinka tärkeä laite älypuhelimesta on tullut – puhelin kulkee mukana lähes kaikkialle. Tämä tarkoittaa myös vahinkojen määrän kasvua. Moni on pudottanut puhelimen maahan tai veteen esimerkiksi kuvien ottamisen yhteydessä, kertoo Gigantin matkapuhelinosaston tuotepäällikkö Mikko Pesonen.
Näytön rikkoutuminen on yksi puhelinhuoltojen yleisimmistä syistä. Älypuhelimia tuodaan huoltoon myös erilaisten kosteusvaurioiden takia.
– Moni suomalainen ei sijoita puhelimen suojakuoreen, vaikka sen hankinta tulisi usein halvemmaksi kuin puhelimen korjaaminen. Suojakuori ei suojaa puhelinta kaikelta, mutta sen ansiosta puhelin säästyy vaurioitumiselta yhdeksässä kymmenestä tapauksesta. Peruskotelo suojaa roiskevedeltä, pölyltä ja esimerkiksi avainten aiheuttamilta naarmuilta, kertoo Pesonen.
Tuotevakuutusten laajentuessa vähittäiskaupan piiriin yhä useampi vakuuttaa Pesosen mukaan älypuhelimensa tuoteturvalla, joka turvaa tuotteen erilaisten vahinkojen varalta.
Kännykkäkaupoilla käydään kesällä ja jouluna
Älypuhelimien hankintasesonki on parhaillaan käynnissä.
