Mainos

Jessica pyysi hintahyvitystä rikkoutuneista kengistä – valmistajan yllättävä pyyntö löi ällikällä

Uudet kengät ostanut Jessica joutui hieraisemaan silmiään lukiessaan kenkävalmistajan vastauksen, kun hän oli pyytänyt hyvitystä haljenneista kengistä. Valmistaja suostui hyvitykseen sillä ehdolla, että Jessica tuhoaisi kengät.

Erikoisesta vastauksesta huolimatta Jessica ei ole vielä tuhonnut kenkiä. Kenkävalmistaja oli neuvonut tuhoamaan kengät vedoten siihen, ettei niitä tarvitsisi palauttaa, ja hyvitysprosessi olisi nopeampi.

Jessica ei selitystä kuitenkaan purematta niele.

– En tiedä, oliko kyse siitä, että haluttiin vain saada tarpeeksi selvät todisteet kenkien rikkoutumisesta. Luulisi kenkien olleen tarpeeksi rikki jo nytkin.

Onko tämä ekologista?

Jessican mielestä ehdotus on esimerkiksi ekologisuuden näkökulmasta erikoinen. Halkeamista huolimatta kengät eivät ole tällä hetkellä täysin käyttökelvottomat.

– Vaikka kengissä onkin halkeamia, näitä pystyisi kuitenkin käyttämään kotioloissa. Saksimisen jälkeenhän ne menevät kyllä roskiin, Jessica harmittelee.

Jessica on päättänyt tuhota kengät. Kenkävalmistaja oli ilmoittanut hänelle tarjoavansa hyvityksen kenkien tuhoamisen jälkeen lahjakortin muodossa.

– Nyt minulle tehdään uudet kengät vanhojen pitämisen sijaan.

9:35
Voiko ruokaostokset tehdä ilman muovia? MTV testasi!

Kenkävalmistaja: Tuotteilla täysi palautusoikeus

MTV Uutiset tavoitti kenkävalmistaja VAMSKO:n edustaja Tino Laaksovirran, jonka mukaan yrityksen kaikilla asiakkailla on aina täysi palautusoikeus tilaamilleen tuotteille. Hänen mukaansa tuotteet hyvitetään palautuksen yhteydessä.

– Mikäli kyseessä ovat käytetyt kengät ja vika on selkeästi havaittavissa kuvista eivätkä ne ole korjattavissa, pyydämme asiakasta tekemään kengistä käyttökelvottomat esimerkiksi saksimalla ne. Näin vältämme ylimääräiset ja turhat logistiset tilanteet sekä mahdolliset väärinkäytöt myöhemmin, Laaksovirta tähdentää.

Kenkien tuhoaminen ei siis ole hänen mukaansa kuluttajan ainoa vaihtoehto. 

– Mikäli asiakas ei halua toimia tämän käytännön mukaisesti, on takaisin lähettäminen myös mahdollista. Otamme ensisijaisesti aina reklamaatiotilanteissa huomioon, jos tuote on mahdollista korjata.

Laaksovirta lisää, että korjaustilanteet hoidetaan tapauskohtaisesti eri tavoilla. 

– Joko hoidamme korjaamisen itse tai katamme asiakkaan kulut, mikäli asiakas haluaa viedä kengät itse suutariin. On myös tilanteita, missä pyydämme asiakkaita suoraan lähettämään tuotteen tarkasteltavaksi meille laadunvalvonnan vuoksi.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja