Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Jean Todt paljastaa: Michael Schumacherin tiukat sanat pelastivat hänet potkuilta Ferrarilla – "He eivät halunneet hänen lähtevän"

Bongarts
Julkaistu 24.09.2020 10:41
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Jean Todt ja Michael Schumacher tekivät Ferrarilla tuhoisaa jälkeä yhdessä, mutta yhteistyö alkoi takellellen, ja lähellä oli, että Todt ei olisi saanut johdattaa tallia 2000-luvun alun huimaan menestykseen.

LUE MYÖS: Ralf Schumacher tympääntyi toistuvaan Michael-kysymykseen urallaan – "Ne olivat ärsyttävämpiä kuin se tilanne"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Venäjän GP suorana 25.-27.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Todt ja Schumacher saavuttivat 11:n yhteisen Ferrari-kautensa aikana yhteensä 72 GP-voittoa sekä viisi kuljettajien ja kuusi valmistajien maailmanmestaruutta.

Kultasuoneen iskettiin kuitenkin vasta kaudella 1999. Ennen tätä ajetuilla kolmella kaudella Todt ja Schumacher joutuivat katsomaan ensin Williamsin, sitten McLarenin voitonjuhlia.

– Kaudella 1996, kun meillä oli ollut muutamia keskeytyksiä, alkoi olla painetta, että minun pitäisi lähteä, Todt kertoi kaksi viikkoa sitten Mugellossa uutistoimisto Press Associationin toimittajan Philip Duncanin haastattelussa.

Kyseessä oli Todtin neljäs ja Schumacherin ensimmäinen kausi tallissa. Ferrarille sattui kauden 16 osakilpailussa kaikkiaan 16 keskeytystä. Kesän ja alkusyksyn aikana tallin kakkoskuski Eddie Irvine oli peräti kahdeksan kisan keskeytysputkessa, ja kolmessa näistä kilpailuista myös Schumacher keskeytti.

– Mutta Michael sanoi, että "jos Jean lähtee, minäkin lähden". He eivät halunneet hänen lähtevän. Minusta he välittivät paljon vähemmän, mutta Michael oli vankkumaton lausunnoissaan, joten sain jäädä, Todt sanoo.

Loppu on historiaa.

Todt hankittiin Ferrarille hänen johdettuaan Peugeot'n menestykseen niin rallissa kuin radalla.

– Olin yllättynyt. Ferrarilla oli aina ollut italialainen johtaja. Olin silloin töissä yrityksessä, jossa pääsin eteenpäin urallani ja tiesin, että minulla olisi siellä tulevaisuus. Ferrarille lähteminen oli riski, ja siihen sisältyi mahdollisuus, että minut erotettaisiin vain muutaman vuoden jälkeen.

Benettonilla kaksi maailmanmestaruutta voittaneen Schumacherin houkutteleminen oli lopulta ratkaiseva askel Ferrarin tiellä menestykseen.

– Ensimmäinen todellinen tapaamisemme sopimuksen tiimoilta oli heinäkuun lopussa vuonna 1995. Se oli hotellissa Monte Carlossa. Paikalla oli minun lisäkseni Ferrarin lakimies Henry Peter sekä Michael ja hänen managerinsa Willi Weber. Meidän täytyi siirtyä huoneesta toiseen, sillä hotelli oli täynnä. Lopulta olimme Michaelin huoneessa, kun allekirjoitimme sopimuksen.

Schumacherin mukana Benettonilta siirtyivät tekninen johtaja Ross Brawn ja suunnittelija Rory Byrne, joilla molemmilla oli keskeinen rooli siinä, että Schumacher sai lopulta käsiinsä voittaja-auton.

Lisää aiheesta:

Fernando Alonso junailtiin tylysti ulos Ferrarilta – sivaltaa nyt entistä työnantajaansa ja nauraa omalle maineelleenTallipäällikkö paljastaa: Michael Schumacher esitti hämmästyttävän vaatimuksen heti ensimmäisten Ferrarilla ajettujen kierrosten jälkeenSebastian Vetteliltä voimakas puolustuspuhe Ferrarilta potkut saaneelle tallipäällikölle: "Häntä ei ymmärretty tallin ulkopuolella"Tallipomo pitää Fernando Alonsoa piinassa: "Hän taitaa olla jo kyllästynyt minuun"Ex-tallikaverilta kova lausunto: Ferrari saattoi hidastaa Michael Schumacherin menestyskulkuaKimi Räikkösen Ferrari-siirron taustalta paljastui erikoinen kuvio: ”Minä odotin pääseväni sinne”
F1FerrariMichael SchumacherUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa