Tuntuuko omien ideoiden esittely kollegoille tuskastuttavan pelottavalta? Lue vinkit, joiden avulla ujompikin voi saada äänensä kuuluviin.
Voi olla pelottavaa jakaa ideoitaan työkavereille ja esimiehille, erityisesti jos et ole erityisen ulospäinsuuntautunut luonteeltasi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse muuttaa persoonallisuuttasi saadaksesi äänesi kuuluviin työpaikallasi. Lue vinkit, joiden avulla sinäkin voit olla itsevarmempi ja vakuuttavampi töissäsi!
1. Puhu vain pääkohdista. Kun haluat jakaa jonkin idean tai kertoa ajatuksistasi, yritä ajatella, mitkä ovat ideasi pääkohdat. Pysyttele noissa kohdissa, kun jaat ideasi muille. Tämä pieni kikka auttaa jakamaan ajatukset selkeästi ja kirkkaasti etkä sorru sopertelemaan omiasi tai harhaudu aiheesta. Toinen tärkeä muistettava asia on se, ettet lopeta puheenvuoroasi kysyvään äänensävyyn, sillä se antaa mielikuvan, että epäilet itsekin asiaasi.
2. Kehonkieli kertoo paljon. Yritä säilyttää hyvä ryhti ja pidä katsekontakti siihen ihmiseen, jonka kanssa keskustelet. Näin luot itsevarman kuvan itsestäsi ja asiasta, josta puhut.
3. Ole läsnä. Vaikka olisit paikan päällä toimistolla, et välttämättä silti vaikuta läsnäolevalta. Näytä, että olet hetkessä kiinni ja kuuntele ja huomioi sellaiset vihjeet keskustelussa, joihin sinun tulisi tarttua. Kysy myös selvennystä aina, kun sitä tarvitset. Älä pelkää kysyä kysymyksiä. Se osoittaa, ettet epäröi näyttää, ettet ymmärtänyt jotain, mutta haluat kuitenkin ottaa selvää asioista.
4. Myönnä virheesi. Mikään ei osoita enemmän itseluottamusta kuin se, että olet rehellinen tekemistäsi virheistä ja mokista. Kun myönnät, että tuli tehtyä virhearviointi, osoitat itseluottamusta ja halua oppia epäonnistumisista.
