Itsepalvelupesuloita Britanniaan – suomalainen perheyritys tavoittelee kasvua viennistä

Suomalainen pesulaketju käynnistää vientiä Britanniaan 1:58

Pyykit koneeseen kauppareissulla ja ostoksille. Tällä palvelumallilla aikoo maailmalle kokkolalainen perheyritys 24 Pesula Oy.

Yritys on avannut itsepalvelupesuloita kauppakeskuksiin Suomessa ja uskoo, että malli toimii myös esimerkiksi Britanniassa, missä oma pesukone ei jokaiseen kotiin edes mahdu.

– Ihmiset ovat jo tottuneet siihen, että ne joka tapauksessa aamulla ottavat sen pyykkipussin mukaan ja vievät sen pesulaan, tai pesevät pyykkinsä pienissä itsepalvelupesuloissa, sanoo 24 Pesula Oy:n toimitusjohtaja Asko Nevala.

Kasvunkin kannalta vienti on tärkeää. Suomessa koko markkina on noin kymmenen miljoonaa euroa.

24 Pesulan liikevaihtotavoite Britanniassa on 100 miljoonaa euroa, Suomessa voidaan päästä 10 miljoonaan euron liikevaihtoon, Nevala linjaa.

Pienikin siivu Britannian markkinoista toisi siis yhtiölle jo merkittävää kasvua.

– Ei me tarvita sitä ihan kokonaan, otetaan nyt kymmenen prosenttia, vitsailee Nevala.

Ensimmäinen pilottipesula Britanniassa pitäisi avata ensi vuonna.

Suurperhe innoitti yrittämään

Alunperin yritys perustettiin siksi, että veljesten piti keksiä keino, millä rahoittaa autourheiluharrastustaan. Kiinnostus koneisiin ja laitteisiin syntyi jo lapsuudessa.

– Meitä oli iso katras, seitsemän veljestä eikä isä pystynyt meille kaikkia uusimpia vempaimia ostamaan, muistelee Nevala.

– Mutta isä lohdutteli meitä sillä, että "se, minkä ihminen on tehnyt, niin kyllä te pojat teette sen paremmin" – ja kävi hakemassa lisää työkaluja meille, hymyilee Nevala.

Pesulayrityksen startup-vaihe venähti 15 vuodeksi. Pari vuotta sitten harkinnassa oli joko yrityksen myynti tai sen kehittäminen. Tekesin tuella yhtiö on hionut kauppakeskuksiin sijoittuvaa palvelumallia, jolla näyttäisi olevan mahdollisuuksia myös vientimarkkinoille.

– Tässä on koneenrakennusta, ohjelmointia tietoliikennettä, mutta ne eivät ole itsetarkoituksia, vaan niiden avulla tästä palvelusta saadaan edullinen, toteaa Tekesin palvelujohtaja Kari Komulainen.

– Pesulassa ei ole henkilökuntaa paikalla, vaan sitä etäohjataan muualta, ja siten mallia on mahdollista monistaa ja kasvattaa liiketoimintaa.

Juttua täsmennetty 28.10. markkinaodotuksia koskevien lukujen osalta.

Lue myös:

    Uusimmat