Itäraja kiinni: Näin muutos näkyy lentokentillä ja satamissa

Helsinki-Vantaan lentokentällä on olemassa valmiussuunnitelmat myös Venäjän hybridioperaation varalle, mutta nämä suunnitelmat ja ohjeet ovat salassapidettävää tietoa.

Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Mikko Hirvi totesi, ettei hän voi avata varautumissuunnitelmia tarkemmin.

– Yhteyksiä lentokentältä eri puolille maailmaa, joten rajavartiolaitos tekee lentojen suhteen riskiarviointeja. Näitä en voi tässä myöskään avata tarkemmin.

Rajavartiolaitoksen mukaan laittoman maahantulonjärjestämisiä todetaan lentokentällä nykyisin jopa useita kymmeniä. Hirvi ei voi avata myöskään käynnissä olevia rikostutkintoja enempää.

– En näe ainakaan vielä, että itärajalla toimivat rikollisorganisaatiot aktivoituisivat nyt myös Helsinki-Vantaalla.

Hirvi kertoo, että Suomeen saapuu vuosittain normaalitilanteessakin lentäen noin kaksisataa turvapaikanhakijaa, joiden profiili on erilainen kuin itärajalla. 

Itärajalta tulevat ovat olleet pääosin työikäisiä miehiä, mutta lentokentälle on tullut enemmän myös naisia ja perheitä. Turvapaikanhakijat ovat lähtöisin Kiinasta, Sri Lankasta ja Turkista 

– Lentoyhtiöt voivat joutua vastuuseen, jos tuovat Suomeen EU:n ulkorajalta henkilöitä, joiden matkustusasiakirjat kuten viisumi ei ole kunnossa. Lentoyhtiölle voi tulla tällöin seuraamusmaksu ja takaisinkuljetusvelvollisuus.

Hirven mukaan näitä ulkomaalaislain mukaisia seuraamusmaksuja on määrätty vuosittain ennen itärajan sulkemistakin muutamia kymmeniä.

– Näissä tapauksissa henkilöillä on ollut väärennetyt matkustusasiakirjat, sanoo Hirvi.

Turvapaikkahaku käynnistyy jo lentokentällä

Hirven mukaan Suomeen turvapaikanahakijoita tulee myös kauttakulkulennoilla eli määränpää on joku toinen maa, mutta henkilö jää Suomeen.

– Turvapaikkaprosessi käynnistyy jo lentokentällä, jossa henkilö rekisteröidään ja sen jälkeen maahanmuuttovirasto jatkaa asian selvittämistä.

Rajavartiolaitoksen mukaan Suomeen saapuva laivaliikenteessä tilanne on erilainen, sillä kyse on EU:n sisäliikenteestä, silti Suomeen on tullut laivoilla vuosittain jonkin verran yksittäisiä turvapaikanhakijoita.

– Emme usko, että tilanne satamissakaan muuttuu radikaalista itärajan ylityspaikkojen sulkeuduttua, vaikka sisärajaliikennettä ei aukottomasti tarkasteta.

Hirven mukaan turvapaikanhaku on toisenlainen satamassa kuin lentokentällä, sillä sisärajalla rajavartiolaitos tekee ulkomaalaisvalvontaa yhteistyössä poliisin kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat