Istuinpaikka 11A: Näin asiantuntija arvioi ihmepelastumista Intian lentoturmassa

5:49imgNäin asiantuntija arvioi ihmepelastumista Intian lentoturmassa.
Julkaistu 13.06.2025 17:58
Toimittajan kuva
Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Hätäuloskäynnin vieressä istuminen saattaa edesauttaa lento-onnettomuudesta selviämistä, mutta ei takaa sitä.

Intian lento-onnettomuudesta ainoana hengissä selvinnyt brittiläinen Vishwash Kumar Ramesh, 40, istui Air Indian Boeing 787-8 -tyyppisen onnettomuuskoneen paikalla 11A, joka sijaitsi turistiluokan ensimmäisellä penkkirivillä hätäuloskäynnin vieressä, koneen vasemman siiven etupuolella.

Ramesh on kertonut haastattelussa avanneensa istuimensa turvavyöt ja poistuneensa koneesta pienen tilan kautta, joka oli syntynyt kun hätäuloskäynnin ovi oli rikkoutunut onnettomuudessa.

Paikkanumero 11A ei itsessään takaa erityistä turvaa, sillä matkustajakoneissa on useita hätäuloskäyntejä eri puolilla matkustamoa. Lisäksi eri koneissa ne osuvat eri istuinrivien kohdalle.

Lue lisää: "Syöksyi vauhdilla" – Intian lentoturman ainut selviytyjä kertoo pelastumisestaan

Hätäuloskäynnin vieressä istuminen oli yksi ratkaiseva tekijä Rameshin pelastumisessa, Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Olli Jaarinen arvioi MTV Uutisille.

– Nyt, kun on ollut voimakas tulipalo ja kone oli lähdössä pitkälle, noin 10 tunnin lennolle, siivissä oli tietysti paljon polttoainetta. Hän pääsi heti tulipalon jaloista ulos koneesta, ja se on ollut tällä kertaa ratkaiseva kombinaatio, Jaarinen sanoo.

Jaarinen arvioi, että lentokoneessa minkä tahansa uloskäynnin vieressä on ehkä turvallisin paikka. Itse hän ei paikkaansa sen mukaan valitse.

– Lentoturma itsessään on niin harvinainen tapahtuma, että sellaiseen joutuminen on lähtökohtaisesti hyvin, hyvin epätodennäköistä.

Uutistoimisto Reutersin haastatteleman ilmailuasiantuntija Mitchell Foxin mukaan istuimen sijainti ei ratkaise selviytymismahdollisuuksia.

– Jokainen onnettomuus on erilainen, ja on mahdotonta ennustaa selviytymismahdollisuuksia istuimen sijainnin perusteella, Fox sanoo.

Popular Mechanicsin vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan koneen takaosassa olevilla matkustajilla oli paremmat selviytymismahdollisuudet, Reuters kirjoittaa.

Hätäuloskäynnin kohta saattaa olla myös vaarallisin paikka.

Tammikuussa 2024 Alaska Airlinesin Boeing 737-9 -koneesta irtosi hätäuloskäynnin ovi kesken lennon. Kukaan 174 matkustajasta ei loukkaantunut tapahtumassa.

Lue lisää: Palanen lentokoneesta irtosi viiden kilometrin korkeudessa, tämä tarkastuksissa selvisi

Jaarisen mukaan hätäuloskäyntien kohdalla istuvien matkustajien kanssa käydään lähtökohtaisesti läpi hätäuloskäynnin käyttö. 

Heidän kanssaan henkilökunta käy henkilökohtaisesti oven käytön läpi ennen lentoa, koska he saattavat olla ratkaisevassa asemassa mahdollisen pelastautumisen alkaessa, sanoo Jaarinen.

Lentämistä ei tarvitse Jaarisen mukaan edelleenkään pelätä.

– Lentäminen on edelleen tilastollisesti turvallisin liikkumismuoto. Lomamatkan vaarallisin osuus on usein kiireessä tehty automatka lentokentälle. Kun varaa riittävästi aikaa ja kuuntelee ohjeistukset, perille pääsee varmasti turvallisesti.

Miten asiantuntija analysoi intialaiskoneen maahansyöksyä? Onko kyseinen konetyyppi turvallinen? Katso koko haastattelu alta.

16:36img

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet