Tarjouspyynnöt Hornet-hävittäjien seuraajista lähtevät maailmalle loppukeväästä, kun valmistajien vastaukset Suomen tietopyyntöihin on arvioitu.
Ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Sampo Eskelisen mukaan ehdokkaisiin on viime vuonna otettu myös konkreettista tuntumaa koelentojen muodossa.
– Kaikilla muilla koneilla on lennetty paitsi F-35:llä. Se lienee kohtuullisen ymmärrettävää, kun siitä ei ole olemassa kuin yksipaikkainen versio, Eskelinen kertoi tiistaina.
Sama pätee myös Saabin Gripen E -koneeseen. Ruotsalaisehdokkaan koelennossa oli vanhempi kaksipaikkainen D-malli, jossa oli prototyyppiversioita uuden E-mallin järjestelmistä. Myöhemmin uudesta konemallista on ehkä tulossa myös kaksipaikkainen versio.
Eskelinen korostaa, etteivät nyt koelennettävät koneet ole samanlaisia kuin ne, joita Suomi saa käyttöönsä 2020-luvun jälkipuoliskolla. Tämä johtuu muun muassa ohjelmistojen ja sensoreiden nopeasta kehityksestä. Valmistajien lupauksia koneiden ja järjestelmien suorituskyvystä joudutaan siksi todentamaan vielä hankintaprosessin edetessä.
Tietoa ilman koelentoakin
Yksipaikkaisen koneen koelentäminen merkitsisi käytännössä sitä, että ohjaajan täytyy saada koulutus konetyypin lentämiseen. Halutaanko tähän Suomen hankkeessa mennä, on vielä auki
– Voisin lyödä vetoa, että harva F-35-koneita ostaneista maista on lentänyt F-35:llä ennen ostamista, Eskelinen sanoo.
Koska hävittäjäkoneet rekisteröivät sensori- ja järjestelmätietonsa, valmistajien lupausten paikkansapitävyyttä voi todentaa myös muun kuin suomalaisen ohjaajan tekemällä koelennolla, jonka aikana suoritetaan Ilmavoimien haluamia asioita.
