Iinan äiti joutui harvinaisen röyhkeän huijausyrityksen kohteeksi Whatsappissa – tekotapa oli viranomaisellekin uusi

Iinan äiti joutui harvinaisen röyhkeän huijausyrityksen kohteeksi Whatsappissa – tekotapa oli viranomaisellekin uusi 4:23
Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku ei ole ennen nähnyt vastaavanlaista Whatsapp-huijausta – katso, mitä mieltä asiantuntija on tapauksesta.

Iinan äiti joutui poikkeuksellisen röyhkeän Whatsapp-huijauksen kohteeksi. Huijari yritti huijata naiselta tuhansia euroja tekeytymällä tyttäreksi. Huijaus oli asiantuntijoille uusi.

Iäkäs nainen sai viestin uudesta, aiemmin tuntemattomasta numerosta. Viesti tuli Suomen suuntanumerosta ja vaikutti tavanomaiselta puhelinnumerolta, joka on mahdollisesti prepaid-liittymä.

– Hei äiti, toinen puhelimeni päätyi pesukoneeseen. Joten voi tallentaa uuden numeron, viestissä sanottiin.

Kummallinen selitys ja härski rahapyyntö

Viesteissä yhteydenottaja kertoi olevansa naisen tytär ja selitti, että puhelimen jouduttua pesuun hän joutui hankkimaan uuden numeron. Lisäksi hän kertoi kohdanneensa muita ongelmia, joihin tarvitsisi äidin apua.

– Minun on maksettava jotain, mutta en voi (käyttää) pankkia verkossa. Voitko maksaa sen ja palautan sen huomenna, viestissä pyydettiin.

Summa oli 3 000 euroa.

– Äiti tajusi, etten tuollaisia summia pyytäisi, Iina kertoo.

Huijausta epäillyt äiti soitti tämän jälkeen tyttärensä vanhaan tuttuun numeroon. Tytär vastasi ja äiti sai kuulla, ettei mitään onnettomuutta pesukoneen ja puhelimen kanssa ollut koskaan tapahtunut.

Joku oli keksinyt tarinan huiputtaakseen naista. Tämän jälkeen nainen esti tuntemattoman numeron.

Huijaus osui äidin arkaan paikkaan

Iinan aikomuksena on tehdä asiasta äitinsä kanssa rikosilmoitus.

– Minua suututtaa todella paljon, että on näin törkeitä ihmisiä, jotka yrittävät huijata vanhoja ihmisiä, Iina toteaa.

– Tosi röyhkeiksi alkavat huijaukset mennä.

Iina on erityisesti huolissaan mahdollisista muista uhreista, sillä hänen äitinsä on tietotekniikassa valveutunut ja osasi epäillä huijausta. Jos huijari olisi toiminut hieman toisin, olisi äitikin saattanut silti Iinan mukaan haksahtaa huijaukseen.

– Jos olisi pyydetty pienempää summaa, hän olisi helposti olisi voinut mennä lankaan. Summan suuruus pysäytti, Iina kertoo.

– Äidillekin jäi varmasti inhottava olo, huijaus osattiin kohdistaa hänelle arkaan paikkaan. Totta kai hän auttaa omia lapsiaan jos vain voi, Iina sanoo.

Ilmiö uusi myös Kyberturvallisuuskeskukselle

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta kerrotaan, että he ovat saaneet yhden ilmoituksen vastaavanlaisesta huijausyrityksestä. Tiistaina tulleessakin ilmoituksessa uhria puhuteltiin äitinä ja perheenjäsenten nimiä kalasteltiin keskustelun aikana.

Iinan äiti on varma, että yhteyttä ottaneen henkilön nimenä näkyi hänen tyttärensä nimi. Kyberturvallisuuskeskuksen tapauksessa ei ollut tiedossa tällaista tiedustelua, mutta mahdottomana sitä ei pidetty.

Esimerkiksi Facebookista selviää monesti ihmisen läheisten nimet ja kuvatkin.

– Mahdollisesti huijari tietää ottaneensa yhteyden naishenkilöön, jolla on lapsia. Se ei kovin suurta tiedustelua vaadi, erityisasiantuntija Juha Tretjakov kertoo MTV Uutisille.

Aiemmin vastaavia huijauksia ei ole Kyberturvallisuuskeskukselle tullut vastaan. Tretjakov arvioi, että rikos muistuttaa mediassakin paljon esillä olleita romanssihuijauksia siten, että tekijä esiintyy toisena henkilönä, virittää keskustelua ja koittaa luoda luottamuksellisen suhteen huijatakseen uhrilta rahaa.

Tässä tapauksessa henkilö esiintyy kuitenkin oikeana henkilönä: uhrin lapsena tai sukulaisena.

Huijaus on helppo torjua

Tretjakov muistuttaa, että vastaavanlaisen yhteydenoton todenperäisyys on helppo selvittää, jos sellainen tulee kohdalle.

– Huijari koittaa uskotella, että lapsen oikea puhelin olisi rikki. Tämä on tietysti helppo selvittää soittamalla lapsen oikeaan numeroon ja kysymällä, onko numero poissa käytöstä.

– Jos lapsi vastaa puhelimeen, sehän on sillä osoitettu selvästi huijaukseksi, hän kertoo.

Kyberturvallisuuskeskuksen tietoon tulleessa tapauksessa huijari oli yrittänyt saada uhrin tekemään maksun ulkomaalaiselle pankkitilille. Sen pitäisi Tretjakovin mukaan viimeistään saada hälytyskellot soimaan, jos tällaiset maksut eivät ole henkilölle tavanomaisia.

Jos maksat huijarille, soita pankkiin ennen kuin poliisille

Jos henkilö erehtyy tästä huolimatta maksamaan huijarille rahaa, kannattaa uhrin olla Tretjakovin mukaan mahdollisimman nopeasti yhteydessä pankkiinsa ja selittää tilanne. Parhaimmassa tapauksessa rahansiirto pystytään estämään.

Vasta tämän jälkeen tapauksesta kannattaa ilmoittaa poliisille. Tretjakovin mukaan myös yrityksen asteelle jääneistä huijauksista kannattaa aina tehdä ilmoitus poliisille.

Tretjakov ei usko, että huijaustyypistä tulee massiivista ilmiötä. Huijaus on tekijälleen työteliäs, koska hän joutuu käytännössä reaaliajassa käymään uhrinsa kanssa keskustelua. Siksi vaatii huijarilta panostusta yrittää tehdä niitä suurissa määrin.

Huijausilmiö on havaittu jo kansainvälisesti. Brittilehdet The Sun ja Telegraph & Argus ovat kertoneet vastaavista huijauksista Isossa-Britanniassa.

Katso ylhäällä olevalta videolta asiantuntijan vinkit, miten hänellekin uudenlainen Whatsapp-huijausyritys torjutaan!

Nämä ovat yleisimpiä virheitä salasanaa tehdessä – asiantuntija neuvoo, miten voit välttää verkkorikollisten uhriksi joutumisen 3:43
Katso videolta vinkit turvalliseen salasanaan!

Lue myös:

    Uusimmat