Rikolliset huijaavat nyt WhatsAppissa – varo ainakin näitä kahta asiaa

3:55
MTV-vertailu: MTV vertaili: Mitä eroa on WhatsAppilla, Signalilla ja Telegramilla, ja mihin niistä voi luottaa?

Tietoturvayhtiö Kaspersky varoittaa, että huijaukset ovat kasvussa viestintäsovellus WhatsAppissa. Huijausyritykset liittyvät tuoreisiin käyttöehtomuutoksiin, jotka liittyvät tietojen jakamiseen Facebookin kanssa. Myös nettiostosten postituksiin liittyvä rikollinen toiminta on kasvussa, kertoo TechRadar tietoturvayhtiö Kasperskyn tuoreeseen raporttiin viitaten.

WhatsAppiin liittyvät huijaukset ovat lisääntyneet sen jälkeen, kun viestintäsovellus muutti vastikään yksityisyydensuojaan liittyviä asetuksiaan käyttöehtouudistuksessa, jossa tietoja jaetaan emoyhtiö Facebookin kanssa.

Saamaan aikaan käyttäjiä houkuteltiin liittymään vilpillisiin WhatsApp-keskusteluihin "kauniiden tuntemattomien" kanssa. Linkin klikkaaminen vei kuitenkin käyttäjän Facebookin sisäänkirjautumista muistuttaneelle valesivustolle, jossa käyttäjätiedot samalla varastettiin.

Netistä ostavia huijataan monin tavoin

Rikolliset haluavat oman siivunsa myös koronapandemian vauhdittamasta nettikaupasta, Kaspersky varoittaa.

Kaspersky kehottaakin käyttäjiä olemaan varuillaan kun he avaavat tuntemattomien lähettäjien viestejä – erityisesti, jos ne koskevat nettiostoksia ja niiden kuljetusta.

Nettiostosten kuljetuksiin liittyvissä huijauksissa kuluttajia pyydetään maksamaan tullimaksuja tai kuljetuskustannuksia.

Viestejä on useilla eri kielillä. Linkin klikkaaminen tai mukana tulleen liitteen lähettäminen vie uhrin valesivustolle, joka varastaa pankki- tai korttimaksutiedot.

Netistä löytyy myös yhä useampia puhtaasti huijaustarkoitukseen luotuja arvontamaisia sivustoja, joilla väitetään myytävän paketteja, joita ei ole saatu toimitettua perille. Sivustot ottavat vastaan tarjouksia huutokaupanomaisesti, mutta "voittaja" ei saa palkintoa.

– Spämmäys ja tietojenkalastelu ovat tehokkaimpia keinoja onnistuneeseen huijaukseen, koska ne pelaavat ihmisten tunteilla, sanoo Kasperskyn vanhempi web-analyytikko Tatjana Shcherbakova.

– Parasta mitä kuluttaja voi tehdä, on varoa kaikkia yllättäviä sähköposteja ja olla erittäin varovaisia klikatessaan linkkejä ja avatessaan liitetiedostoja. On parempi mennä suoraan sivustolle, hän jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja