Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:46Cheekin Mersu varastettiinCheekin mersu varastettiin viime vuonna!
Julkaistu 25.06.2019 18:02
Toimittajan kuva

Teknavi

@teknavi

Mercedes-Benzin isoin katumaasturi otti askeleen kohti entistä ylellisempää kokonaisuutta. Teknavi tutustui kokonaan uusittuun katumaasturiin Yhdysvalloissa. Auton lähtöhinta on alkaen 133 747 euroa.

Mercedes esitteli vuonna 2006 katumaasturiperheen lippulaivaksi ison GL-katumaasturin. Vuonna 2015 toisen sukupolven aikana nimi muutettiin valmistajan uuden logiikan mukaisesti muotoon GLS. Nyt nähtävä kolmas sukupolvi ottaa askelia ylellisempään suuntaan S-kirjaimen antamien viittausten mukaisesti.

Ihastele hetki näitä hurmaavia kuvia: Esittelyssä täysin uusittu Mercedes-Benz GLS – yli sadan tonnin menopeli ottaa askeleen kohti entistä ylellisempää kokonaisuutta

gls 1
Uudella GLS:llä on pituutta hieman yli 5,2 metriä, mikä on noin kahdeksan senttiä edeltäjää enemmän.TEKNAVI

Uusi GLS jakaa perusrakenteen hiljattain nähdyn uuden GLE:n kanssa. Autojen leveys on lähellä toisiaan hieman alle kahdessa metrissä, mutta pituus ei jätä mitään arvailujen varaan.

Uudella GLS:llä on pituutta hieman yli 5,2 metriä, mikä on noin kahdeksan senttiä edeltäjää enemmän, ja lähes 30 senttiä GLE:tä enemmän. Samalla akseliväli on kasvanut lähes seitsemän senttiä ja mitaksi kirjataan yli 3,1 metriä.

Kuljettajan ympäristö on käytännössä yhtenevä pikkuveljen kanssa. Ero edeltäjään on iso ja kuljettaja löytää edestään hyvin modernin vaikutelman tarjoavat kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. MBUX-multimediajärjestelmää ohjataan pääasiassa keskikonsolista löytyvälä kosketuslevyllä tai suoraan kosketusnäytöltä. Järjestelmä tarjoaa myös ääniohjauksen, joka ei kuitenkaan toistaiseksi tue suomenkieltä.

GLS 3Kuljettajan ympäristö on käytännössä yhtenevä pikkuveljen kanssa. Ero edeltäjään on iso ja kuljettaja löytää edestään hyvin modernin vaikutelman tarjoavat kaksi 12,3-tuumaista näyttöä.TEKNAVI

Jos kuljettajan paikalla on havaittavissa iso ero edeltäjään, niin kyllä myös takapenkillä on tapahtunut kehitystä. Keskimmäisellä istuinrivillä on tilaa suorastaan ruhtinaallisesti ja vakiona oleva kolmen istuttava penkki tarjoaa mukava asennon laitapaikoille. Myös keskellä matkustaa tarvittaessa, mutta ei erityisen mukavasti.

GLS 7Halutessaan keskimmäisen rivin voi varustaa kahdella erillisellä istuimella, tai kolmen istuttavan varustelua voi täydentää leveällä keskikyynärnojalla, joka tuo mukanaan myös viihdekeskuksen ohjausmahdollisuuden tabletin kauttaTEKNAVI

Halutessaan keskimmäisen rivin voi varustaa kahdella erillisellä istuimella, tai kolmen istuttavan varustelua voi täydentää leveällä keskikyynärnojalla, joka tuo mukanaan myös viihdekeskuksen ohjausmahdollisuuden tabletin kautta. Kolmas istuinrivi on käyttökelpoinen myös aikuisille, kunhan keskimmäisen rivin matkustajat suostuvat hyödyntämään 10 senttimetrin sähköistä pituussuuntaista säätöä viimeisen rivin hyväksi.

Kaikki istuinpaikat käytössä tavaratila riittää muutamalle lentolaukulle, viisipaikkaisena tavaratilaa on parhaimmillaan jo 890 litraa, ja kaksi taaempaa istuinriviä kaatamalla tilan pituudeksi muodostuu yli kaksi metriä ja tilavuudeksi 2,4 kuutiota.

TEKNAVI 4TEKNAVI

Voimaa dieselistä

Voimanlähteeksi Suomen markkinoille tulee tarjolla kaksi tehoversiota 2,9-litraisesta kahdella turbolla ahdetusta suorasta kuusisylinterisestä dieselistä. Mallinimellä 350 d kulkeva malliston aloittava versio tarjoaa 210 kW (286 hv) tehon ja 600 newtonmetriä vääntöä. Asteen verran pirteämpi 400 d tarjoilee 243 kW (330 hv) ja 700 Nm. Markkinasta riippuen tarjolla on myös kaksi kevythybridijärjestelmällä varustettua bensavaihtoehtoa; 3,0-litrainen rivikuutonen (270 kW (367 hv)) ja 4,0-litrainen V8 (360 kW (489 hv)).

GLS 5GLS on aina nelivetoinen, mutta aikaisemmasta poiketen kiinteän jakosuhteen sijaan nelivetojärjestelmä on uusi täysin mukautuva.TEKNAVI

Neliveto vetää myös maastossa

Myös auton nelivetojärjestelmä on päivitetty nykypäivään. GLS on aina nelivetoinen, mutta aikaisemmasta poiketen kiinteän jakosuhteen sijaan nelivetojärjestelmä on uusi täysin mukautuva. Vaihteiston jatkona oleva monilevykytkimellä toteutettu nelivedon ohjaus mahdollistaa voiman jakamisen 0-100 prosenttisesti eteen tai taakse.

Maastoajoa ajatellen järjestelmällä voidaan lukita voimanjako tasan akseleiden välille, mutta perinteisiä mekaanisia tasauspyörästön lukkoja autosta ei enää löydy. Maastokykyisyyttä kaipaaville on tarjolla Offroad-paketti, joka tuo mukanaan alennusvaihteiston, suojausta alustaan ja alustasta riippuen lisäkorotuksen mahdollisuuden.

GLS 6Uusi GLS on varustettu valmistajan viimeisimmillä kuljettajaa avustavilla teknologioilla. Aktiivisien ja esimerkiksi ajoreittiin adaptoituvan vakionopeudensäätimen lisäksi kaistavahti sekä aktiivinen ohjausavustus toimivat aiempia järjestelmäsukupolvia hienostuneemmin.TEKNAVI

Vakiona GLS on varustettu Airmatic-ilmajousituksella, ja lisävarusteena on tarjolla sähköisesti ohjattu E-Active Body Control. Uusi järjestelmä säätelee jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta yksilöllisesti, mikä mahdollistaa aiempaa tarkemman tilanteeseen sopivan vaimennuksen ja uusia ominaisuuksia kuten kaarretoiminnon ja irtiajotilan.

gls 2Uusi GLS rantautuu Suomeen arviolta syyskuussa.TEKNAVI

Lisää aiheesta:

Koeajossa Lexus ES 300h – menestyksen palikatEnsituntumat koko maailman suosikin uudesta sukupolvesta – tällainen on viides Honda CR-VKoeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksiKoeajossa uudistunut Mercedes-Benz C 220 d – isoveljien jalanjäljissäKoeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleKoeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!