Media pursuaa juttuja. Sanomalehdet ja sähköiset mediat julkaisevat päivittäin jopa satoja juttuja lukijoiden luettavaksi ja kuunneltavaksi niin internetissä, radiossa, televisiossa kuin lehdissäkin. Mistä nämä kaikki jutut syntyvät?
Kysyimme Suuri Journalistipalkinto -kilpailun 15 ehdokkaalta, mikä on paras tapa hankkia juttuideoita, joista syntyy lopulta juttu luettavaksi, kuunneltavaksi ja katsottavaksi.
– Ylipäätään se, että seuraa aikaansa: Muun median seuraaminen on aivan a ja o. Kun puhutaan muista poikkeavista juttuideoista, ne useimmiten syntyvät taustayhteyksien ja ns. lähteiden kanssa juttelemalla – niistä ne parhaat jututkin syntyvät. Nykyään sosiaalinen media on myös erityisesti seuraamisen arvoinen, kertoo MTV Uutisten Timo Haapala, joka on ehdolla Vuoden juttu -kategoriassa Ulkoministeriön tietovuodon paljastamisesta.
Vuosittain järjestettävässä Suuri Journalistipalkinto -kilpailussa on kolme kategoriaa, joissa on kolme ehdokasta tai ehdokasryhmää kussakin kategoriassa. Kategoriat ovat Vuoden juttu, Vuoden journalistinen teko ja Vuoden journalisti. Ehdokkaita on yhteensä 15.
Seuraa maailmaa
Kaikki ehdokkaat korostavat sosiaalisuutta juttuideoiden hankinnassa.
– Vastaus lienee perinteinen: seuraamalla maailmaa. Mieluiten pyörimällä mahdollisimman erilaisissa porukoissa, tapa, joka hukkuu useimmilta ikääntymisen ja keskiluokkaistumisen myötä. Myös itseltäni. Toimittajien maailmankuva on keskiluokkainen ja instituutiolähtöinen. Kaikki sitä vastaan potkiva tekeminen ja ajattelu on arvokasta, miettii Vuoden journalistinen teko -kategoriassa ehdolla oleva Long Playn