Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-testien historiaa: Epätoivoisen Prostin talli huijasi kaikkia

Jean Alesi (vas.), Alain Prost ja Gaston Mazzacane Melbournen kaudenavauksessa 2001.
Jean Alesi (vas.), Alain Prost ja Gaston Mazzacane Melbournen kaudenavauksessa 2001.This content is subject to copyright.
Julkaistu 18.02.2017 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Yksityiset F1-tallit ovat kautta aikain käyttäneet talvitestejä hyvänä vauhdittajana puuttuvien yhteistyökumppanien metsästämiseen. Alain Prostin nimikkotalli paikkaili tyhjänä ammottanutta kassaansa vuoden 2001 häikäilemättömällä esityksellään.

Nelinkertainen maailmanmestari perusti Prost Grand Prix’n vuonna 1997 ikonisen Ligierin pohjalle. Olivier Panis saavutti tiimille kaksi palkintopallisijaa heti debyyttikaudella, mutta vuosituhannen vaihteessa Prost-talli alkoi luisua pahaan taloudelliseen kriisiin.

Kaikki lähti alamäkeen oikeastaan jo alusta alkaen, kun moottorivalmistaja Peugeot’n lupaama viisivuotinen sopimus ilmaisista moottoreista vaihtui kolmivuotiseksi maksukaudeksi. Yhteistyö katkesi floppikauden 2000 jälkeen, ja pääsponsori Gauloises lähti lätkimään jättäen Prostin painimaan jättivelkojen kanssa. Jotain oli tehtävä ja nopeasti.

Prost otti kaudella 2001 käyttöön Acer-nimeä kantaneet Ferrarin edelliskauden moottorit ja löi kaiken sen varaan, että tulee huomatuksi talven testeissä. Barcelonassa talli oli jo toiseksi nopein ja seuraavissa testeissä Portugalin Estorilissa Jean Alesi ja Gaston Mazzacane paukuttivat kärkiajat useampanakin ajopäivänä. Alesin nopein kierrosaika löi muut sekunnilla. Sen seurauksena F1-piireissä alkoi kova kuhina siitä, olisiko Prost oikeasti varteenotettava kärkitalli alkavalle kaudelle. Kuskilegenda vauhditti keskustelua kertomalla kirkkain silmin täysiä valheita F1-maailmalle.

– Olemme onnistuneet luomaan muutamassa kuukaudessa melkein kokonaan uuden tiimin, uudella hengellä ja filosofialla. Se on vaatinut valtavan määrän töitä. Meillä on hyvä pohja Ferrarin moottorin kanssa. Auto toimii erittäin hyvin. Tiedämme, että se on kaukana siitä, mitä voimme olla tai mihin kärkitiimit pääsevät. Emme ole samassa kategoriassa heidän kanssaan, mutta alku on todella hyvä, Prost kertoi F1-toimittaja Adam Cooperin haastattelussa.

Kauden alkaessa Prostin vauhti oli kuitenkin mystisesti kadonnut. Alesi jäi Australian GP:n aika-ajoissa kolme sekuntia paalupaikka-ajasta sijoittuen vasta 14:nneksi. Sama meno jatkoi seuraavissa kisoissa, joten alkoi käydä selväksi, että tiimi oli ajanut testit pahasti alipainoisella autolla.

Pisteitä ei tullut ja sponsoritulot jäivät saamatta. Alesi lähti menemään kauden puolivälin jälkeen. Ferrarin moottorit ja vaihdelaatikot maksoivat tuohon aikaan jopa useampia kymmeniä miljoonia dollareita kaudessa, joten Prost tiesi tarinansa päättyvän hyvinkin nopeasti.

Prost GP löi lapun luukulle ennen seuraavan kauden alkua.

Lisää aiheesta:

Espanjan GP:n topit ja flopit: Mitä ihmeen syytä Ferrari-pomolla oli hymyyn? Red Bullin kaksoisvoiton kulisseissa draamaaBahrainin GP:n topit ja flopit: Ferrarin suurin ihme piilee sen syvästi vihaamassa muutoksessaKommentti: Mitä Sebastian Vettel näkee uudessa F1-projektissaan? Sisäänostajan kasvettava nopeasti legendaarisen brändin saappaisiinHuijausvedolla F1-sponsorin rahoihin kiinni – Ossi Oikarinen ollut mukana yhdessä talvitestien erikoisimmista näytöksistäF1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajanaF1-testien historiaa: Shokkialku, joka johti vielä suurempaan yllätykseen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen13:27
    Ferrari

    Lähde: Karmeita uutisia Ferrarille – ensi kaudesta karu arvio

  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä