Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä on lähes kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna, kertoo Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine.
Eniten käsittelyyn on tullut tapauksia, joissa asiakkaat on ohjattu pankin verkkosivuilta näyttäville valesivustoille, Fine kertoo.
Yhteydenottoja on tämän vuoden aikana tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Viime vuosina on usein käynyt niin, että rikollinen lataa pankkisovelluksen omaan laitteeseensa asiakkaan nimissä. Siksi on tärkeää, että asiakas lukee aina pankilta tulleet viestit – yleensä pankki ilmoittaa sovelluksen lataamisesta ja varmistaa, onko asiakas itse sen tekemässä.
– Kun asiakas syöttää pankkitunnuksensa sivustolle, aloittavat rikolliset näillä tiedoilla asiakkaan nimissä olevan pankin tunnistussovelluksen käyttöönoton omalla laitteellaan, kertoo Finen jaostopäällikkö Tuomas Hidén tiedotteessa.
Tunnistussovelluksen avaamiseksi rikollinen saa valesivustolla asiakkaalta myös avaamiseen tarvittavan aktivointikoodin, jonka pankki on lähettänyt asiakkaalle tekstiviestitse.
– Saatuaan pankin mobiilisovelluksen käyttöönsä rikollinen voi asiakkaan tietämättä muuttaa asiakkaan asettamia turvarajoja, siirtää rahaa ja hakea luottoa asiakkaan nimissä. Jos asiakkaalla on käyttöoikeus esimerkiksi perheenjäsenten tileille, ovat myös näillä tileillä olevat varat vaarassa. Vahingot voivat olla todella suuria, Hidén jatkaa.
Huijauskeinoja on monia
Huijauskeinot ovat Hidénin mukaan moninaistuneet ja muuttuneet vaikeammiksi tunnistaa.