Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huijausilmoitukset melkein kaksinkertaistuivat viime vuodesta, kertoo Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine – "Vahingot voivat olla todella suuria"

2:23Näin rakkaushuijarin siirappiset rakkaudentunnustukset muuttuivat rahojen kalasteluksiKatso videolta esimerkki siitä, miten rakkaushuijarin siirappiset rakkaudentunnustukset muuttuvat rahojen kalasteluksi.
Julkaistu 14.12.2022 11:56

MTV UUTISET – STT

Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä on lähes kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna, kertoo Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine.

Eniten käsittelyyn on tullut tapauksia, joissa asiakkaat on ohjattu pankin verkkosivuilta näyttäville valesivustoille, Fine kertoo. 

Yhteydenottoja on tämän vuoden aikana tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.

Viime vuosina on usein käynyt niin, että rikollinen lataa pankkisovelluksen omaan laitteeseensa asiakkaan nimissä. Siksi on tärkeää, että asiakas lukee aina pankilta tulleet viestit – yleensä pankki ilmoittaa sovelluksen lataamisesta ja varmistaa, onko asiakas itse sen tekemässä.

– Kun asiakas syöttää pankkitunnuksensa sivustolle, aloittavat rikolliset näillä tiedoilla asiakkaan nimissä olevan pankin tunnistussovelluksen käyttöönoton omalla laitteellaan, kertoo Finen jaostopäällikkö Tuomas Hidén tiedotteessa.

Tunnistussovelluksen avaamiseksi rikollinen saa valesivustolla asiakkaalta myös avaamiseen tarvittavan aktivointikoodin, jonka pankki on lähettänyt asiakkaalle tekstiviestitse.

– Saatuaan pankin mobiilisovelluksen käyttöönsä rikollinen voi asiakkaan tietämättä muuttaa asiakkaan asettamia turvarajoja, siirtää rahaa ja hakea luottoa asiakkaan nimissä. Jos asiakkaalla on käyttöoikeus esimerkiksi perheenjäsenten tileille, ovat myös näillä tileillä olevat varat vaarassa. Vahingot voivat olla todella suuria, Hidén jatkaa.

Huijauskeinoja on monia

Huijauskeinot ovat Hidénin mukaan moninaistuneet ja muuttuneet vaikeammiksi tunnistaa. 

Esimerkiksi Tori.fi-myyntisivustolla rikollinen voi esittäytyä ostajana ja pyytää kirjautumaan linkin kautta kuriiripalvelun sivuille ja antamaan korttitiedot paketin lähettämistä ja maksun vastaanottamista varten.

Huijaussivusto on voitu myös ujuttaa hakukoneiden, kuten Googlen, hakutuloksiin. Myös pankin tai verohallinnon nimissä lähetetyt huijausviestit ovat Finen mukaan yleisiä. Niissä voidaan esimerkiksi varoittaa "epäilyttävästä toiminnasta" asiakkaan nimissä ja kehottaa avaamaan linkki valesivulle.

Tapausten lopputuloksen kannalta on tärkeää, että asiakkaat ovat huolellisia kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. Tärkeintä on välttää kiirettä asiointitilanteissa, Fine sanoo.

– Tekstiviestissä tai sähköpostissa olevan linkin taikka hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua, vaan pankin verkkosivujen osoite pitäisi itse kirjoittaa selaimeen. Erityisen tärkeää on lukea ja huomioida oman asioinnin yhteydessä pankilta saadut viestit, Hidén sanoo.

Fine neuvoo vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa ja sen palvelu on maksutonta.

Lue myös: Tunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen – kuluttaja suojaton, kun poliisia ei kiinnosta

Lisää aiheesta:

Tällä viestillä rikolliset saivat nyhdettyä suomalaisilta yli puoli miljoonaa euroaSaitko Omavero Asiakaspalvelusta viestin "veronpalautuksesta"? Varo!OP varoittaa massahuijauksistaSuomalaiset menettäneet miljoonia euroja pankkitunnuksia kalasteleville huijareilleNäin tunnistat rahahuijarin – menetetyt eurot saa takaisin pankilta vain tietyissä tapauksissa Pankkitunnuksia kalastellaan myös puhelimitse – kymmeniä tapauksia poliisitutkinnassa
RikosVerkkorikollisuusVerkkohuijauksetHuijauksetVerkkokauppaInternetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Rikos
  • 11:15
    Rikosepäilyt

    Jaana Kavonius haluaa vapaaksi – kiistää kaikki syytteet

  • 10:11
    Huumerikokset

    Lahdessa konepistoolijengi

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • 08:17
    Ilkivalta

    Joensuuta piinaa erikoinen ilkivallan aalto – poliisilta tiukka viesti

  • 05:45
    Petokset

    Suomalaiset ovat menettäneet kymmeniä miljoonia huijareille: "Jokaisella on joku heikko hetki"