Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Huijaako suosittu helsinkiläiskirpputori asiakkaitaan? Yhteydenpito tyrehtyy, kun tulee maksun aika: "Soitin sinne yhden viikon aikana parikymmentä kertaa"

1:51Merkkivaatteiden kierrätys yleistyyMerkkivaatteiden kierrätys yleistyy
Julkaistu 10.08.2019 19:16

Meeri Männikkö

meeri.mannikko@mtv.fi

Tänä kesänä osa myyjistä on kohdannut ongelmia yrittäessään saada maksun tavaroistaan yhdellä Helsingin suosituimmista itsepalvelukirpputoreista.

Eräs helsinkiläisnainen kertoo odottaneensa rahojen tilitystä jo reilun kuukauden ajan. Hänellä oli pöytä suositulla helsinkiläiskirpputorilla kesäkuun alussa.

Tilille ei kuitenkaan vielä ole ilmestynyt odotettua 160 euroa.

Yhteydenpito kirpputorin ja myyjän välillä toimi ensin mutkattomasti useita kertoja, kunnes tuli tilityksen aika. Myyjä yritti tavoittaa kirpputorin henkilökuntaa puhelimitse ja sähköpostitse, mutta turhaan.

Myöskään myyjän kirjoittamaan negatiiviseen arvosteluun ei reagoitu kirpputorin Facebook-sivuilla.

– Yritin soittaa kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan, mutta minulle ei vastattu kertaakaan.

Myyjä ei ole toistaiseksi ehtinyt käydä paikan päällä kirpputorilla, koska on matkustellut. Samasta syystä hän ei ehtinyt itse hakea tavaroitaan pois kirpputorilta – sen sijaan ystävä haki tavarat.

”Soitin sinne yhden viikon aikana vparikymmentä kertaa”

Saman koki myös toinen helsinkiläisnainen. Myös hän oli ensin täysin ongelmitta yhteydessä kirpputoriin muun muassa pöydän varaamiseen liittyen ja viesteihin vastattiin heti. Ongelmat kuitenkin alkoivat, kun rahojen tilitys tuli ajankohtaiseksi.

– He eivät vastanneet mihinkään puheluihin tai sähköposteihin. Soitin sinne yhden viikon aikana parikymmentä kertaa, ja aina puhelu meni vastaajaan.

Myyjä oli aiemmin käynyt hakemassa tavaransa pois kirpputorilta, ja silloin hänelle luvattiin, että tilitys tehdään saman tien. Lähes 200 euron summaa ei kuitenkaan kuulunut eikä näkynyt ilmoitettuun määräaikaan mennessä.

Lopulta rahat tulivat myyjän tilille päiviä myöhässä, mutta jälkeen jäi ikävä aavistus:

– Olin kommentoinut asiaa siinä välissä heidän Facebook-sivuillaan ja jäin pohtimaan, johtuikohan yhtäkkinen muutos siitä.

"Tällä hetkellä olemme ihan täysin maksuaikataulussa"

MTV Uutiset tavoitti kirpputorin omistajan kommentoimaan tapauksia. Hän kertoo, että tiskillä on annettu väärän sanamuodon myötä virheellistä informaatiota siitä, kuinka nopeasti tilitys tehdään. Asiasta on nyt keskusteltu henkilökunnan kanssa.

– Meillä ei ole koskaan maksettu tilityksiä saman tien. Tilitys näkyy noin viikon sisällä riippuen pankkiyhtymästä, kertoo kirpputorin omistaja

Omistaja kertoo, ettei hänellä ole tietoa henkilöstä, joka olisi odottanut rahoja yli kuukauden. Hän lisää olleensa itse todella paljon poissa kesän aikana.

– Olen viimeksi tänään käynyt paperit läpi ihan sen takia, että halusin tarkistaa. Tällä hetkellä olemme ihan täysin maksuaikataulussa, omistaja sanoo.

"Siinä ei voi olla mitään muuta takana kuin huono työtehtävien hoitaminen"

Työntekijöiden vastuulla on omistajan mukaan tarkistaa ja hoitaa sähköpostit päivittäin. Omistaja kertoo varmistaneensa viimeksi eilen työntekijältä, että tämä on toteunut.

– Siinä ei voi olla mitään muuta takana kuin huono työtehtävien hoitaminen, omistaja kommentoi.

Hän toteaa lähtevänsä oitis selvittämään asiaa.

Omistaja kehottaa ottamaan yhteyttä aina mieluummin sähköpostilla kuin puhelimitse. Hän perustelee tätä muun muassa sillä, että sähköpostit tarkistetaan illalla sulkemisajan jälkeen.

– Meillä on jatkuvasti asiakkaat tässä tiskillä, niin silloin me palvelemme heidät ensisijaisesti, omistaja sanoo.

Lisää aiheesta:

Tuore yrittäjä Emmi sai puhelun, joka johti riitaisaan laskuun ja rikosilmoitukseen – "Aiheutti suurta hämmennystä"Tilausongelmia selvittänyt Laura sai Klarnalta hyvin hämmentävän viestinHelsingin kaupungin palkkakaaos jatkuu: Sosiaaliohjaaja Jaana joutuu lainaamaan rahaa kavereilta pärjätäkseen: "Tämä on aivan järkyttävää" Töihin sairaana painostamista, pitkiä työpäiviä ilman taukoja, kyseenalaisia hygieniakäytäntöjä: Jo toista tunnettua kahvilaketjua syytetään vaikeista työoloistaSteffi käytti yli 10 tuntia yrittäessään turhaan muuttaa lentojaan – Finnairilta karu vastausTiina vei tietokoneensa Gigantin kierrätyspisteeseen, myöhemmin sama kone löytyi Tori.fi:stä – Gigantti valittelee: "Tulemme tarkistamaan myymälät"
KierrätysHelsinkiYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kierrätys
  • 20:09
    Flunssa

    Mihin käytetty nenäliina heitetään? Kierrätä syysflunssan jätteet oikein

  • 4.9.07:00
    Puhelimet

    Suomi on Euroopan häpeäpilkku: Kodeissa lojuu 71 tonnia kobolttia, 6 tonnia tinaa, 118 kultakiloa ja 1,8 tonnia magnesiumia – tästä kyse

  • 2.9.12:01
    Hyvän mielen jutut

    SPR:n Kontille yllätyslahjoitus – kulttuuriaarretta ei voitu laittaa myyntiin: "Poikkeuksellista, että teemme tällaisen päätöksen"

  • 25.8.18:51
    Supo

    Supossa suursiivous – Klaus keräsi roskalavalta tavarat kotiin

  • 15.8.06:15
    Muovi

    Muovin käytöstä raju riita – kehitysmaat näkevät rajoitukset uhkana hyvinvoinnille