Huijaako suosittu helsinkiläiskirpputori asiakkaitaan? Yhteydenpito tyrehtyy, kun tulee maksun aika: "Soitin sinne yhden viikon aikana parikymmentä kertaa"

Merkkivaatteiden kierrätys yleistyy 1:51
Merkkivaatteiden kierrätys yleistyy

Tänä kesänä osa myyjistä on kohdannut ongelmia yrittäessään saada maksun tavaroistaan yhdellä Helsingin suosituimmista itsepalvelukirpputoreista.

Eräs helsinkiläisnainen kertoo odottaneensa rahojen tilitystä jo reilun kuukauden ajan. Hänellä oli pöytä suositulla helsinkiläiskirpputorilla kesäkuun alussa.

Tilille ei kuitenkaan vielä ole ilmestynyt odotettua 160 euroa.

Yhteydenpito kirpputorin ja myyjän välillä toimi ensin mutkattomasti useita kertoja, kunnes tuli tilityksen aika. Myyjä yritti tavoittaa kirpputorin henkilökuntaa puhelimitse ja sähköpostitse, mutta turhaan.

Myöskään myyjän kirjoittamaan negatiiviseen arvosteluun ei reagoitu kirpputorin Facebook-sivuilla.

– Yritin soittaa kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan, mutta minulle ei vastattu kertaakaan.

Myyjä ei ole toistaiseksi ehtinyt käydä paikan päällä kirpputorilla, koska on matkustellut. Samasta syystä hän ei ehtinyt itse hakea tavaroitaan pois kirpputorilta – sen sijaan ystävä haki tavarat.

”Soitin sinne yhden viikon aikana vparikymmentä kertaa”

Saman koki myös toinen helsinkiläisnainen. Myös hän oli ensin täysin ongelmitta yhteydessä kirpputoriin muun muassa pöydän varaamiseen liittyen ja viesteihin vastattiin heti. Ongelmat kuitenkin alkoivat, kun rahojen tilitys tuli ajankohtaiseksi.

– He eivät vastanneet mihinkään puheluihin tai sähköposteihin. Soitin sinne yhden viikon aikana parikymmentä kertaa, ja aina puhelu meni vastaajaan.

Myyjä oli aiemmin käynyt hakemassa tavaransa pois kirpputorilta, ja silloin hänelle luvattiin, että tilitys tehdään saman tien. Lähes 200 euron summaa ei kuitenkaan kuulunut eikä näkynyt ilmoitettuun määräaikaan mennessä.

Lopulta rahat tulivat myyjän tilille päiviä myöhässä, mutta jälkeen jäi ikävä aavistus:

– Olin kommentoinut asiaa siinä välissä heidän Facebook-sivuillaan ja jäin pohtimaan, johtuikohan yhtäkkinen muutos siitä.

"Tällä hetkellä olemme ihan täysin maksuaikataulussa"

MTV Uutiset tavoitti kirpputorin omistajan kommentoimaan tapauksia. Hän kertoo, että tiskillä on annettu väärän sanamuodon myötä virheellistä informaatiota siitä, kuinka nopeasti tilitys tehdään. Asiasta on nyt keskusteltu henkilökunnan kanssa.

– Meillä ei ole koskaan maksettu tilityksiä saman tien. Tilitys näkyy noin viikon sisällä riippuen pankkiyhtymästä, kertoo kirpputorin omistaja

Omistaja kertoo, ettei hänellä ole tietoa henkilöstä, joka olisi odottanut rahoja yli kuukauden. Hän lisää olleensa itse todella paljon poissa kesän aikana.

– Olen viimeksi tänään käynyt paperit läpi ihan sen takia, että halusin tarkistaa. Tällä hetkellä olemme ihan täysin maksuaikataulussa, omistaja sanoo.

"Siinä ei voi olla mitään muuta takana kuin huono työtehtävien hoitaminen"

Työntekijöiden vastuulla on omistajan mukaan tarkistaa ja hoitaa sähköpostit päivittäin. Omistaja kertoo varmistaneensa viimeksi eilen työntekijältä, että tämä on toteunut.

– Siinä ei voi olla mitään muuta takana kuin huono työtehtävien hoitaminen, omistaja kommentoi.

Hän toteaa lähtevänsä oitis selvittämään asiaa.

Omistaja kehottaa ottamaan yhteyttä aina mieluummin sähköpostilla kuin puhelimitse. Hän perustelee tätä muun muassa sillä, että sähköpostit tarkistetaan illalla sulkemisajan jälkeen.

– Meillä on jatkuvasti asiakkaat tässä tiskillä, niin silloin me palvelemme heidät ensisijaisesti, omistaja sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat