Hubble-teleskooppi oli mullistus: Pian avaruuteen ampaisee jotain moninkertaisesti hulppeampaa

Euroopan avaruusjärjestö Esa, Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa ja Arianespace kertovat, että uuden sukupolven avaruusteleskooppi laukaistaan avaruuteen joulukuussa.

James Webb -avaruusteleskooppi on tarkoitus laukaista Ranskan Guayanasta 18.12.2021 Ariane 5 -raketin mukana.

The Guardian kertoo, että James Webb tulee olemaan kovan luokan seuraaja Hubble-teleskoopille, joka sekin on mullistanut avaruuden tutkimista ennennäkemättömän tarkoilla kuvillaan.

100 kertaa Hubblea herkempi huippulaite

James Webb on 100 kertaa Hubblea herkempi ja se toimii pidemmillä aallonpituuksilla. Webb tarkkailee maailmankaikkeutta Hubblesta poiketen infrapuna-aallonpituuksilla.

NASA julkaisi Hubble-avaruusteleskoopin 30-vuotisjuhlan kunniaksi ennennäkemättömiä kuvia – katso teleskoopin ottamat upeat kuvat videolta! 0:48
Nasa julkaisi Hubble-avaruusteleskooppin 30-vuotisjuhlan kunniaksi ennennäkemättömiä kuvia (13.12.2020)

James Webb -teleskoopin avulla pyritään katsomaan avaruuden pölypilviin, missä planeetat ja tähdet syntyvät. Sen avulla pystytään kurottamaan katse kauas maailmankaikkeuteen, jotta voidaan havainnoida nuorimpia galakseja. Uuden teleskoopin avulla pyritään myös saamaan yksityiskohtaisia tietoja vieraita tähtiä kiertävien eksoplaneettojen kaasukehistä.

Tähtitieteilijät odottavatkin James Webbin tekevän läpimurtoja usealla tähtitieteen osa-alueella samaan tapaan kuin Hubble on tehnyt asti.