Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

HS: Jos kukaan ei kiilaa juhannusruuhkassa, kaikki ovat perillä nopeammin

Jonossa ohittelu on liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta haitallista ja hyöty marginaalista, eli pientä.
Jonossa ohittelu on liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta haitallista ja hyöty marginaalista, eli pientä.Lehtikuva
Julkaistu 23.06.2016 05:46

MTV LIFESTYLE

Helsingin Sanomien mukaan ruuhka ei ole sääntö vaan poikkeustila, jossa asiantuntijan mukaan hidastamisen vaikutus kertautuu autoilijalta toiselle.

Hesarin haastatteleman Liikenneviraston tieliikenneohjausyksikön päällikön Sami Luoman mukaan jonossa jarruttaminen kertautuu takanatulijoiden harmiksi.

– Jos auto joutuu jarruttamaan päästääkseen ohittajan takaisin jonoon, joutuu jonon seuraava yleensä jarruttamaan hieman enemmän. Ja hänen takanaan oleva hieman enemmän ja niin edespäin, hän kertoo.

Lyhyin turvavälein ajavassa jonossa vaikutus voi voimistua sokkiaalloksi ja häiritä liikennettä vielä kaukana alkuperäisestä hidastuksesta.

Liikenneturvan Luoman mukaan jonossa ohittelu on liikenteen kokonaissujuvuuden kannalta haitallista. Myös ohittelijalle hyöty on marginaalinen, Luoma sanoo.

Helsingin Sanomat siteeraa jutussa tutkimusta, joka kertoo laskennallisen haitan keskinopeuden laskiessa:

Vuonna 2014 Itä-Suomen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisten keskimääräinen mökkimatka on 93 kilometriä. Tällaisella matkalla keskinopeuden lasku satasesta kahdeksaan kymppiin pidentää kokonaismatka-aikaa 14 minuuttia.

Lähde: HS.fi

---

Toimittajamme kokeili kuumassa autossa olemista – tulos hätkähdyttää

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tutut auttajat pääsiäisliikenteessä: Kuskin kannattaa miettiä erityisesti yhtä seikkaaRäikeä sekoilu liikenteessä vei kortin ja toi sakkoja – poliisi: "Huh!"Tämän videon nähtyäsi et enää ihmettele, miksi nopeusrajoitus usein putoaa risteyksen lähestyessäHS: Tämä risteys on pääkaupunkiseudun pahin solmukohta – syynä lähes 20 vuotta sitten tehty päätös Autoilija, oletko kuullut kahden sekunnin säännöstä? "Aivot eivät multitaskaa""Matkustajat häpeävät ja lapset saavat räyhääjältä mallin" – tällä viikolla paha tieraivo-vaara
LiikenneturvallisuusRuuhkatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 8.11.11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • 7.11.18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • 7.11.16:55
    Liukkaus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • 3.11.10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?