Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, oletko kuullut kahden sekunnin säännöstä? "Aivot eivät multitaskaa"

Ohjauspaneelia ei kannattaisi katsoa ajon aikana kahta sekuntia kauempaa.
Ohjauspaneelia ei kannattaisi katsoa ajon aikana kahta sekuntia kauempaa.Shutterstock
Julkaistu 10.09.2017 10:00

MTV LIFESTYLE

Tarkkaamattomuus liikenteessä vaarantaa tunnetusti liikenneturvallisuutta. Kännykän lisäksi myös auton digitaalinen ohjauspaneeli voi olla melkoinen huomiosyöppö.

Tarkkaamattomuus on riskitekijänä 10–30 prosentissa onnettomuuksista. Kännykän käyttö ajon aikana on huomattava riskitekijä, mutta autoilijan huomio voi herpaantua myös auton digitaalista ohjauspaneelia käytettäessä.

Ohjauspaneelien käyttöliittymät on suunniteltu kuljettajan avuksi ja niiden tulisi lisätä liikenneturvallisuutta eikä heikentää sitä. Tämä ei toteudu, jos ne vievät kuljettajan huomiota liikaa.

– Hyvä peukalosääntö järjestelmille ja kuljettajille on se, että toiminnot tulisi voida suorittaa alle kahden sekunnin vilkaisuilla, suunnittelija Petri Jääskeläinen kirjoittaa Liikenneturvan Liikennevilkku-blogissa.

Katseen kiinnittyminen pidemmäksi aikaa nostaa tutkimusten mukaan onnettomuusriskiä. Liikenteeseen keskittyminen on hankalaa, jos askartelee kosketusnäytön kanssa, sillä aivot eivät ”multitaskaa”.

Onnettomuustietoinstituutin raportin mukaan Suomessa ajetaan lähes 14 000 peräänajoa vuosittain.

– Voi kysyä, miten monessa tapauksessa kuljettajan huomio on ollut muualla? Vain muutaman sekunnin herpaantumisen tähden edessä on rumba vakuutusyhtiön, autokorjaamon ja vakavimmissa tapauksissa sairaalan kanssa, Jääskeläinen kirjoittaa.

Liikenteessä tilanteet muuttuvat sekunneissa, eikä edessä ajavan perävalojen syttymistä huomaa, jos huomio on muualla, hän muistuttaa.


Lähde: Liikennevilkku 

***

0:18Poliisi lueskelee papereitaan kesken ajon

Lisää aiheesta:

Autoilija! Jos huomaat liikenteessä tämän riskin, toimi heti: "Nopeutta on alennettava välittömästi"Mitä tapahtuu, kun luet rakkaasi lähettämän viestin ajaessa? MTV testasi, montako metriä pidät silmiä puhelimessa, kun "vain vilkaiset nopeasti"Liikenneturva selvitti: Näin moni jalankulkija pysähtyy punaisiin valoihinOletko enemmistössä vai vähemmistössä? Näin moni kuljettaja kääntää huomionsa puhelimeen sen piipatessaLiikenneturva selvitti: Kännykkää käyttävät kuljettajat pelottavatLuuletko, että pystyt ajamaan ja tekstaamaan samanaikaisesti? Et todellakaan, sanovat tilastot
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen09:43
    Liikenneonnettomuudet

    Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä Porissa

  • ti08:24
    Liikenne

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Teppo Vesalainen

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 2.12.14:02
    Ylinopeus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.13:23
    Junaonnettomuudet

    VR:n työntekijä kuoli, kun opiskelija ajoi rekan junan eteen