Autoilija, oletko kuullut kahden sekunnin säännöstä? "Aivot eivät multitaskaa"

Tarkkaamattomuus liikenteessä vaarantaa tunnetusti liikenneturvallisuutta. Kännykän lisäksi myös auton digitaalinen ohjauspaneeli voi olla melkoinen huomiosyöppö.

Tarkkaamattomuus on riskitekijänä 10–30 prosentissa onnettomuuksista. Kännykän käyttö ajon aikana on huomattava riskitekijä, mutta autoilijan huomio voi herpaantua myös auton digitaalista ohjauspaneelia käytettäessä.

Ohjauspaneelien käyttöliittymät on suunniteltu kuljettajan avuksi ja niiden tulisi lisätä liikenneturvallisuutta eikä heikentää sitä. Tämä ei toteudu, jos ne vievät kuljettajan huomiota liikaa.

– Hyvä peukalosääntö järjestelmille ja kuljettajille on se, että toiminnot tulisi voida suorittaa alle kahden sekunnin vilkaisuilla, suunnittelija Petri Jääskeläinen kirjoittaa Liikenneturvan Liikennevilkku-blogissa.

Katseen kiinnittyminen pidemmäksi aikaa nostaa tutkimusten mukaan onnettomuusriskiä. Liikenteeseen keskittyminen on hankalaa, jos askartelee kosketusnäytön kanssa, sillä aivot eivät ”multitaskaa”.

Onnettomuustietoinstituutin raportin mukaan Suomessa ajetaan lähes 14 000 peräänajoa vuosittain.

– Voi kysyä, miten monessa tapauksessa kuljettajan huomio on ollut muualla? Vain muutaman sekunnin herpaantumisen tähden edessä on rumba vakuutusyhtiön, autokorjaamon ja vakavimmissa tapauksissa sairaalan kanssa, Jääskeläinen kirjoittaa.

Liikenteessä tilanteet muuttuvat sekunneissa, eikä edessä ajavan perävalojen syttymistä huomaa, jos huomio on muualla, hän muistuttaa.

Lähde: Liikennevilkku 

***

Poliisi lueskelee papereitaan kesken ajon 0:18

Lue myös:

    Uusimmat