Hovioikeus korotti rangaistusta Nokian kuolonkolarista: Alaikäiselle kuljettajalle vuosi vankeutta lisää

Henkilöauton ulosajo Nokialla elokuussa 2020 vei kolmen ihmisen hengen – videomallinnus näyttää, miten kolari tapahtui 1:11
Katso videolta esitutkinnan osana tehdyt mallinnukset kolarista ja kuvat, jotka näyttävät kolarin pysäyttävät tuhot.

Snapchat-julkaisuista ilmeni miehen piittaamattomuus matkustajien turvallisuudesta, oikeus katsoi.

Nokian rajussa kuolonkolarissa autoa kuljettanut nuori mies syyllistyi kolmeen tappoon, katsoo Turun hovioikeus. Käräjäoikeus piti aiemmin tekoja törkeinä kuolemantuottamuksina.

Vuoden 2020 elokuussa sattuneessa kolarissa miehen ajama auto suistui ulos tieltä, törmäsi puuhun ja hajosi kahtia. Kyydissä olleet kolme nuorta kuolivat. Oikeuden mukaan kuljettaja oli liki 1,7 promillen humalassa ja kaahasi ajoittain jopa 170 kilometrin tuntinopeudella. Autoa ajaessaan hän otti kuvia ja videoita ja julkaisi niitä Snapchat-sovelluksessa.

Hovioikeuden mukaan näyttöä ei ollut siitä, että kuljettaja olisi ajanut tahallaan ulos tieltä. Se kuitenkin katsoi, että miehen on täytynyt pitää erittäin todennäköisenä, että auto suistuu tieltä, osuu puuhun ja matkustajat kuolevat.

–  (Kuljettaja) on ollut tietoinen voimakkaasta päihtymystilastaan, paikoin erittäin suurista ajonopeuksista, tapahtuma-ajan pimeydestä sekä kokemattomuudestaan kuskina, tuomiossa sanotaan.

"Mä varmaan kuolen"

Hovioikeus katsoi, että miehen julkaisemista Snapchat-videoista ja -kuvista ilmenee tämän liikenneturvallisuutta halveksiva asenne ja piittaamattomuus kanssamatkustajien turvallisuudesta. Viestien perusteella kuljettaja joi alkoholia ajomatkalla ja ajeli vastaantulijoiden kaistalla.

Yksi matkustajista oli lähettänyt autosta viestin "mä varmaan kuolen". Oikeuden mukaan viesti oli lähetetty vain hetki sen jälkeen, kun kuljettaja oli ajanut vastaantulijoiden kaistaa 140 kilometrin tuntinopeudella ja lähettänyt viestin, jossa hän sanoi tappavansa itsensä.

–  Viestin perusteella (matkustaja) oli vakavasti pelännyt kuolevansa ajotavan seurauksena, mikä tarkoittaa, että tilanne oli näyttäytynyt erittäin vaarallisena matkustajille. Näin ollen myös (kuljettajan) oli täytynyt käsittää, että hän todennäköisesti ei kykene pitämään autoa ajoradalla näissä olosuhteissa.

Hovioikeus korotti miehen viiden ja puolen vuoden vankeustuomiota vuodella. Hän oli tapahtuma-aikaan 17-vuotias, joten hänet tuomittiin teoista nuorena henkilönä. STT ei julkaise tuomitun nimeä, koska hän oli tekoaikaan alaikäinen.

Syytetty oli hovissa vaatinut rangaistuksensa alentamista.

Lue myös:

    Uusimmat