Hirvinauhat vakiintuivat tienvarsille

Hirvinauhojen käyttäminen tien vierustoilla on vakiintunut yleiseksi käytännöksi.

Hirvinauhakokeilut aloitettiin Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa viitisen vuotta sitten. Viime kesänä kokeilu vakiintui ja esimerkiksi tällä hetkellä keltaisia nauhoja näkee esimerkiksi valtatie Kuudella Joensuusta Kiteen suuntaan.

– Hirvinauhat on laitettu Pohjois-Karjalassa sellaisesta paikasta kuin Tolosenmäki aina lähes Puhokseen asti viime keväänä. Vuosina 2010–2011 Kuutostiellä sattui kuusi onnettomuutta ja maantiellä 486 sattui neljä onnettomuutta. Nauhan laiton jälkeen on sattunut enää yksi hirvikolari, mutta ylityksiä vaikka kuinka paljon. Nauhaa on siis käyty korjaamassa useasti, kuvailee Pohjois-Savon Ely-keskuksen suunnitteluasiantuntija Raimo Kaikkonen.

Hirvinauhakokeiluista on saatu viime vuosien aikana hyviä kokemuksia, vahvistaa Pohjois-Savon Ely-keskuksen suunnitteluasiantuntija Raimo Kaikkonen.

– Emme puhu enää edes kokeilusta, vaan asennamme hirvinauhoja. Todettiin, että kyllä ne kolarit vähenevät, vaikka hirvikannan muutokset eivät olleet alueilla muuttuneet.

Aikaisemmin nauhoja on näkynyt Kuopion ja Suonenjoen välisellä tieosuudella. Siellä nauhaa oli yhteensä 25 kilometrin mittaisella pätkällä.

– Se oli sellainen pidempi kokeilu ja siinä taisi sattua kahden vuoden aikana kaksi hirvikolaria. Toinen kolarin ajaja vielä soitti meille ja kertoi onnettomuudesta. Siinä hirvi oli tullut sivutietä pitkin, eli liittymästä tielle, eikä liittymässä tietenkään ole nauhoja. Soittaja kertoi, että oli nähnyt jo aikaisemmin hirven kiertämässä nauhaa, eikä kolarissa tullut muuta kuin peltiruttuja.

Lisäksi Pohjois-Karjalassa Polvijärvellä on neljän kilometrin matkalla ollut nauhoja.

Nauha lisää tarkkaavaisuutta

Keltainen nauha viritetään puiden väliin rinnan korkeudelle. Se ei välttämättä estä hirveä tulemasta tielle, mutta se hidastaa hirveä ja varoittaa myös autoilijaa hirvialueesta. Välillä hirvi myös pysähtyy kokonaan nauhan ansiosta.

– Autoilijat ovat tarkkaavaisempia, kun näkevät nauhan tien vieressä. Nauhoja laitetaan paikoille, missä on erityisen paljon hirviä. Tieto on sitten levinnyt sen alueen liikenteessä ja osataan olla varovaisempia.

Pohjois-Savon Ely-keskus ei ole tutkinut nauhoitetuilla tieosuuksilla ajonopeuksia, mutta Kaikkonen epäilee, että aika moni kuljettaja pudottaa myös ajonopeuttaan, kun nauhan näkee.

Paikalliset metsästysseurat asentavat ja korjaavat nauhoja teiden varsilla. Pohjois-Savon Ely-keskus maksaa seuroille pienen korvauksen työstä.

Inflaatiota varotaan

Hirvinauhoja asennetaan Kaikkosen mukaan vain tieosuuksille, missä on paljon hirviä.

– Kyllähän se inflaation kärsii jos tiet vedetään täyteen niitä nauhoja, että meillä on tarkoitus oikeasti pitää ne sellaisilla paikoissa, missä se riski on todella suuri niille hirvikolareille.

Seuraavaksi hirvinauhoja suunnitellaan asennettavan Valtatielle 5 Niiralan raja-asemalle matkatessa. Toinen nauha asennetaan lähiaikoina Varkauden lähettyville.

Liikenneviraston mukaan Suomen maanteillä tapahtui viime vuonna yhteensä 1 321 hirvionnettomuutta.

Lue myös:

    Uusimmat