Hintapyyntönä satasia – löytyykö kotoasi näitä koruja?

Tarkista, löytyykö korulippaastasi arvokkaita ja vanhoja Kalevala Korun tuotteita!

Kalevala Korun tarina alkoi jo 1930-luvun lopulla. Nykyisin moni rippilapsi ja ylioppilas löytää lahjapaketistaan ajattoman korun. Mallistot kuitenkin vaihtuvat – kenties sinun korurasiastasi löytyy vanhoja, tuotannosta jo poistuneita malleja? 

Hinnan määräytyminen on monen tekijän summa

Vanhoista korumalleista Kalevala Koru ei anna hinta-arvioita. Jos korua ei enää valmisteta, hinnan määräytyminen on monen tekijän summa.

– Korun kunto ratkaisee sitä, samoin aikakausi, se, onko se tunnetun suunnittelijan koru tai historiallinen koruaihe. Nämä saattavat vaikuttaa hintaan, samoin kysyntä, kertoo Mari Kotka Kalevala Korun markkinointitiimistä.

Osto- ja myyntiliikkeillä on usein tietoa siitä, millaisilla hinnoilla vanhoja mallistoja nykyisin myydään. Esimerkiksi Huuto.netissä myyjä luonnollisesti päättää hintapyyntönsä itse.

– Saamme kivasti toiveita tuotteistamme. Meillä on ollut useampaan kertaan toivotuimmat klassikot -äänestys historiallisiin koruihin liittyen. Olemme kysyneet tietyistä korumalleista, minkä asiakkaat haluaisivat mallistoon. Herkällä korvalla kuuntelemme, mllaisia toiveita tulee.

Esimerkiksi viimeksi 1980-luvulla tuotannossa olleet Tintti-korut palasivat myyntiin kysynnän vuoksi.

Tällaisia hintoja vanhoista koruista pyydetään!

Aidot Kalevala Korut on leimattu yrityksen omalla KK-leimalla, jossa on kaksi k-kirjainta ympyrän sisällä. Korun iän voi nähdä leimasta, sillä joihinkin koruihin on merkitty leimalla korun valmistusvuosi.

Aikaleima muodostuu kirjaimen ja numeron yhdistelmästä: A1 merkitsee vuotta 1810, B1 vuotta 1811. P9 on vuosi 2016.

Myynnissä marraskuussa 2016, Holmasto:

Hattulan lintu, hopeaa, 49 €

Hämäläinen juhlakääty-setti, pronssia. Juhlakääty, rannekoru, korvakorut, 349 €

Aurinkoleijona-kaulakoru, sterling-hopeaa, 239,00 €

Kultainen solki, 18 karaattia, 359 €.

Karkun-riipus, pronssia, 79 €.

Myynnissä marraskuussa 2016, Huuto.net:

Tuukkalan riipus, hopeaa, 51,50 €

Karjalainen nauhapunos -rintakoru, pronssia, 15 €

Pallas-rannerengas, pronssia, 90 €

Halikon käätykoru vuodelta 1979, 1700€
Ilmoituksen mukaan hinta uutena on 2850 €

Karjalainen nauhapunos -riipus, hopeaa, 90 €

Torin vasara vuodelta 1961, hopeaa, 100 €
Uusi Torin vasara -riipus 145 €

Myynnissä marraskuussa 2016, Helsingin Pantti:

Aurinkoleijona-rannekoru, 990 €

Lapsi-koru, kivenä akvamariini, 300,00 € tai 380,00 €

Talon sydän -riipus, 140,00 €

Kalevankarhu -rannekoru, 150,00 €

Filigraani-sormus, 450,00 €

Räisälän sormus, valkokulta, 275,00 €

Lohikäärme-kääty, 130,00 €

Uskelankorut -sormus, 850 €

Kun puhutaan arvosta, mistä silloin puhutaan? 

Jos lipaston laatikosta löytyy vanhaa Kalevalaa, ei heti kannata tuulettaa. Korun arvo ja siitä saatava todellinen hinta eivät ole sama asia. 

Esimerkiksi television antiikkiohjelmissa arvon määritelmän perusteena voi olla tuotteen vakuutusarvo. Vakuutusarvo on arvo, josta tuote on vakuutettu. Hinnasta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä hintaa tavaralle, joka on myynnissä.

Kun ihminen myy tavaraa, hän harvoin saa tuotteesta vakuutusarvon mukaista rahasummaa. Hinta ja arvo menevät sekaisin: korun omistajalla saattaa olla mielessään korulle arvo, jonka hän on nähnyt televisio-ohjelmassa. Hän ei välttämättä saa tätä hintaa tuotetta myydessään. Tämä johtaa usein mielipahaan, kun tuotteen myyjä ei ymmärrä, miksi hänen arvokkaaksi arvioimansa tuote ei tuokaan kotiin toivottavaa summaa. 

Esimerkiksi antiikkiliikkeen myymää korua ei voi automaattisesti pitää summan X arvoisena, sillä hinta on liikkeen kokemukseen ja arvioon perustuva hinta, jota liike pyytää tuotteesta. Hinta myös vaihtelee liikkeen mukaan; lisäksi asiakas saattaa tinkiä, saada useamman tuotteen pakettihintaan tai koru myydään lopulta alennuksella. Jos koruaan myy liikkeeseen, kannattaa muistaa, että yrityksen tavoite on myös tehdä hieman voittoa.

Kysynnän ja tarjonnan laki määrää markkinoita

Toisinaan pyyntihinta voi olla myös myyntihinta. Tähän vaikuttavat monet asiat, kuten kysyntä ja tarjonta ja se, onko esimerkiksi tietty materiaali ostajien suosiossa. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää markkinoita: esimerkiksi menneinä vuosina niin suositut hopeiset kahvikalustot eivät enää löydä tietään perheiden kotiin, vaikka ne olisivat hyväkuntoisia. 

Omille koruilleen voi tarkastaa hintoja liikkeessä tai netissä, jotta näkee, mitä muut samasta tuotteesta pyytävät. Hintojen vertailu on siinä mielessä hämäävää, että netin huutokaupoissa on usein esillä pyyntihinta, muttei hintaa, joka tuotteesta on lopulta saatu. 

***


Lähteet: Laatukoru.fiKalevalakoru.fiPantti.fi, haastattelu Holmaston kanssa

Lue myös:

    Uusimmat