Karkit kannattaa syödä pussista, josta ei näe läpi, jos mielii herkutella kohtuuden rajoissa.
Elintarvikkeiden valmistajat tietävät, että pakkaus on tärkeässä roolissa ihmisten päättäessä, mitä herkkuja he ostavat. Tuore tutkimus viittaa siihen, että pakkaus vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon sen sisällöstä tulee syötyä.
Journal of Marketing -lehdessä julkaisussa tutkimuksessa selvisi, että ihmiset syövät enemmän suuhun sopivia herkkuja, kun ne tulevat läpinäkyvissä pakkauksissa.
Tutkijat vertasivat, kuinka paljon karkkia, keksejä ja porkkanoita ihmiset söivät televisiota katsellessaan. Joissain tapauksissa ruoka tuli läpinäkyvässä tai osittain läpinäkyvässä pakkauksessa, toisissa tapauksissa herkut tulivat läpikuultamattomassa pakkauksessa.
Läpikuultamattomaan pakkaukseen verrattuna ihmiset söivät läpikuultavasta pakkauksesta 69 prosenttia enemmän hedelmäkarkkeja ja 58 prosenttia enemmän suklaakarkkeja, mutta 38 prosenttia vähemmän keksejä ja 78 prosenttia vähemmän pikkuporkkanoita. Läpinäkyvien ja osittain läpinäkyvien pakkausten välillä ei ollut merkittävää eroja.
Karkit ja keksit erilaisiin purkkeihin?
Läpinäkyvällä pakkauksella on kaksi vaikutusta. Siitä näkee ruoan, jota syödään, mikä houkuttelee syömään enemmän. Samaan aikaan siitä kuitenkin myös näkee, kuinka paljon on jo syöty, mikä teoriassa auttaa säätelemään syömistä ja syömään vähemmän.
Mutta kumpi voittaa? Tutkimuksen mukaan se riippuu täysin siitä, mitä syödään. Mitä houkuttelevammalta ruoka näyttää, sitä vaikeampaa sitä on vastustaa ja sitä luultavimmin läpinäkyvä pakkaus houkuttelee ahmimaan. Tutkimukseen osallistuneet söivätkin enemmän karkkeja, mutta vähemmän porkkanoita. Ruoan koko voi kuitenkin myös vaikuttaa siihen, käyttävätkö ihmiset itsehillintäänsä.