Mainos

Harrastatko karppausta, syötkö sesongin mukaan? Olet osa isoa ilmiötä

Ilmiö on ihmisiä liikuttava ja aktivoiva asia. Nettimaailmassa kaikkea vihaava kissa, Grumpy Cat, on ilmiö. Samantapaisiksi ilmiöiksi ovat nousseet O rly -pöllö, kissakuvat ja ikuisesti kehää kiertävä video, jossa mäyrät tanssivat. 

Angry Birds. Flappy Bird. Avokadopasta. Zumba. Kaikkia näitä yhdistää yksi sana: ilmiö.

Ilmiö on ihmisiä liikuttava ja aktivoiva asia: kuva, tapahtuma tai vaikkapa nettivideo. Ilmiö saa ihmisen jakamaan sisältöä, puhumaan siitä ja haluamaan lisää.

Johanna Puolitaival, viestinnän opiskelija ja kirjailija, kuvaa esimerkiksi teinitähti Robinia hyvin onnistuneeksi ilmiöksi.

– Siinä on moni asia loksahtanut paikoilleen. Robin saavutti suosion varsin nopeasti, mutta ilmiön onnistumisen kannalta olennaista on, että sitä on pystytty pitämään hyvin hengissä ja uudistamaan todella hyvin, Puolitaival kuvaa.

– Hän ei jäänyt yhden viikon sensaatioksi, vaan on jo monta vuotta ollut bisneksessä. Hänen kaikki levynsä ovat olleet aina vuoden myydyimpiä, mikä kertoo siitä, että ilmiö on onnistunut, hän jatkaa.

Puolitaival kirjoitti yrittäjä Lauri Hilliahon kanssa kirjan Ilmiön kaava, jossa selvitetään, miten ilmiö syntyy ja miten sitä ylläpidetään. Hilliahon mukaan esimerkiksi kotimainen liike-elämän seminaari Nordic Business Forum on onnistunut ilmiö: se kasvaa vauhdikkaasti ja herättää samalla huomiota mediassa.

– On ilahduttavaa, että Suomessa on Nordic Business Forumin lisäksi (teknologia- ja kasvuyritystapahtuma) Slush. Suomessa aletaan hallita tapahtuman järjestäminen niin, että uskalletaan ja osataan rakentaa ilmiötä. Ei tehdä pienesti ja vaatimattomasti, vaan lähdetään rohkeasti rakentamaan tunteita herättäviä ilmiöitä, Puolitaival sanoo.

Luonnollisuuden ja kotoilun ilmiö

Puolitaival ja Hilliaho erottelevat teoksessaan Ilmiön kaava ilmiöt yksittäisiin, pienempiin ilmiöihin ja suurempiin trendeihin. Ilmiön rakentajan kannattaa seurata suurempia ilmiöitä, sillä yleensä ne ohjaavat pienempien syntymistä

Hidastaminen, luonnon ja ympäristön arvostaminen, havahtuminen tähän hetkeen. Inna-Pirjetta Lahti, kohtaamistoimisto Innastuksen perustaja ja toimitusjohtaja, listaa nyky-Suomen ilmiöitä.

Uutisten puolella ilmiöitä ovat olleet esimerkiksi perussuomalaisten ensimmäinen vaalivoitto, Pekka Haaviston vaalikampanja ja Tahdon2013 -kampanja avioliittolain muutoksesta.

– Näkisin, että ne ovat kaikki ilmiöitä. Taustalla voi olla virallisiakin tahoja, mutta siinä, miten ne on toteutettu, on vahvassa roolissa kaikki muu kuin virallinen viestintä, Lahti sanoo.

– Suomessa on pitkään ollut luonnollisuuden ja kotoilun ilmiö. Siihen liittyy paljon ruokavalioilmiöitä, joissa mennään luonnollisuuden lähteelle. On paleo-tyyppistä dieettiä, vältellään lisäaineita. Nämä ovat niin sanottuja pikkuilmiöitä, Puolitaival puolestaan kertoo.

Ruoka on jo kauan ollut in: Suomessakin blogimaailma lähti toden teolla liikkeelle leivonta- ja ruokablogeista, kertoo Inna-Pirjetta Lahti. Myös lifestyle on nyt kuumaa kamaa.

– Lifestylessä yhdistyy viihteellisyys ja ehkä vähän tirkistelykin. Se osaltaan kuvaa myös sosiaalisen median ilmiöitä: mitä henkilökohtaisemmin uskaltaa itsensä laittaa peliin, sitä enemmän se kiinnostaa yleisöä, Lahti sanoo. 

– Tämä näkyy selkeästi myös perinteisessä mediassa. Jos miettii, millaisia juttuja mediassa on ollut 10 tai 20 vuotta sitten, niin tänä päivänä toimittajat laittavat itseään likoon, kokeilevat ja testaavat asioita erittäin paljon enemmän, hän jatkaa.

Ruokavalioista esimerkiksi karppausta myytiin suuremman luonnollisuustrendin varjolla: sitä kutsuttiin ihmisen luontaiseksi ruokavalioksi, joka on saanut inspiraationsa jopa kivikaudelta, Lauri Hilliaho toteaa.

– Sitten on esimerkiksi paljasjalkajuoksu, joka käyttää samaa luonnollisuuden pohjatrendiä. Nämä tarinat ovat sellaisia, joille on hyvä maaperä. Ihmiset ovat alttiita kiinnostumaan tällaisista ilmiöistä, hän jatkaa.

Etenemme aallosta toiseen

Melko uusi esimerkki luonnollisuuden trendistä on sesonkikalenteri, jossa nostetaan esiin, mitkä kasvit ja hedelmät ovat milloinkin sesongissa.

– Siis pyritään syömään sesongin mukaan. Mielestäni on kiinnostavaa, miten paljon erilaisia versioita luonnollisuusilmiöstä tulee. Sesonkikalenteri korostaa selkeästi kotimaista syömistä niin, että voisi syödä ympäri vuoden kotimaista ruokaa. Mielestäni ne ovat kannatettavia ilmiöitä, Puolitaival sanoo.

Puolitaipaleen mukaan luonnollisuuden ilmiö on jatkunut jo yllättävän pitkään.

– Jos mietimme ruokia, tätä ennen oli tietynlainen teknologiailmiö, jossa kaikesta pyrittiin tekemään hyvin funktionaalista: syötiin vähärasvaista, teknologia oli kovassa nosteessa. Luonnollisuus ilmiönä on kestänyt niin kauan, se lähtee jossakin vaiheessa laskuun ja on mielenkiintoista nähdä, mitä siihen tulee tilalle. Se on jotakin vastakkaista, mutta tuskin samanlaista kuin 2000-luvun alun teknologiabuumi. Tulee taas uusi kulma. Etenemme aallosta toiseen, hän sanoo.

Toinen iso nykyilmiö Suomessa on yrittäjyys.

– Startup-yritykset ovat nosteessa. Meillä oikein janotaan sitä, että startup-yrityksestä tulisi ilmiö. Tällä hetkellä maaperä on hyvä startup-yrityksille saada juttuja itsestään läpi, koska innostus on jo olemassa, Puolitaival jatkaa.

"Suosikki-ilmiöni on Robin"

Inna-Pirjetta Lahden suosikki-ilmiö liittyy vallalla olevaan hidastamisen kulttuuriin.

– Suosikki-ilmiöni liittyy tällä hetkellä ajatukseen siitä, ettei ole pakko 8-16 istua tietyssä paikassa tekemässä töitä. Se liittyy sellaiseen nomadi-elämäntyyliin: jos haluan, voin vaikkapa vuokrata Ranskasta touko-kesäkuuksi talon, muuttaa perheeni kanssa sinne ja tehdä siellä töitä, Lahti sanoo.

– Liittyypä se sitten toimistonomadina olemiseen, siihen, että matkabloggaajana kiertää ympäri maailmaa tai on mahdollisuus tehdä etätöitä Nuuksiossa kevätpäivänä koivunsilmujen puhjetessa, se on suosikki-ilmiöni, hän jatkaa.

Puolitaival tunnustaa, että hänen suosikki-ilmiönsä herättää ihmisissä yleensä huvittuneisuutta.

– Suosikki-ilmiöni on Robin. On hienoa, miten ilmiön rakentajat ovat käyttäneet hyväksi suhteita mediaan, ja toisaalta on osattu elää fanikunnan kehittymisen mukana. Vaikken fanita Robinia, ilmiötä fanitan. Ilmiöteknisesti se on lempi-ilmiöni, Puolitaival sanoo.

Hilliahon suosikki-ilmiö on verkostomarkkinointi.

– Sisällöltään se ei iske, mutta verkostomarkkinointi on asia, josta moni ilmiönrakentaja saisi ottaa oppia. Suhtaudun varsin skeptisesti verkostomarkkinointiin, mutta ihmiseen vaikuttamisen keinot on niissä hiottu huippuunsa!

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.