Mietojen juomien markkinointi tuli luvalliseksi 20 vuotta sitten. Nyt otetaan askel toiseen suuntaan. Alkoholijuomia ei monilta osin saa enää mainostaa vuodenvaihteen jälkeen.
– On lähdetty katsomaan, mitkä ovat sellaisia mainoksia, jotka kiinnostavat lapsia ja nuoria ja mitkä sellaisia, joiden rajoittaminen tai kieltäminen ei vaikuta aikuisten ihmisten elämään millään tavalla, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo.
Hevoset turvassa
Koffin hevosista on ilmaistu huolta tiedotusvälineissä, mutta niillä ei ole hätää.
– Kyllä Koffin hevoset ovat aina olleet osa Sinebrychoffin historiaa. Ne ovat monen mielestä sympaattinen osa Helsingin kaupunkikuvaa. Alkoholibrändi on vankkureista poistettava, mutta kyllä ne varmasti Sinebrychoffin vankkureina voidaan säilyttää, markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen Sinebrychoffilta lohduttaa.
Muutkin maamerkit, kuten Koffin tölkki Lahdentien varressa koetaan pelastamisen arvoiseksi.
– Meille on nyt viime viikkojen aikana tullut kuluttajapalautteessa paljon ehdotuksia, mitä tölkille voisi tehdä. Muun muassa yksi teatteriryhmä halusi käyttää sitä esityksessään, Räikkönen kertoo.
Huurteiset pois katukuvasta
Katukuva tyhjenee mainostauluista, joissa ihmiset nauttivat alkoholia tai joissa komeilee helmeilevä olutpullo.
– Ulkomainonnalla on ollut merkittävä rooli. Mietimme sitten uudet kanavat ulkomainonnan tilalle ensi vuodeksi, Hartwallin markkinointijohtaja Ann-Mari Hämäläinen kertoo.
– Ulkomainonnan vaikutus ei nyt varsinaisesti ole se, että herää ajatus, että nyt lähden ostamaan olutta, vaan kisa käydään brändien välillä. Nyt kun mielikuvamainontaa rajoitetaan, tulee hinnalla varmaan olemaan suurempi rooli kilpailussa, Räikkönen Sinebrychoffilta sanoo.
Lainsäätäjien mielestä erityisesti nuoria ja lapsia tulee säästää ulkomainonnalta.
– Ulkomainonta on sellainen mainonnan muoto, jolta vanhemmat eivät voi suojella lapsiaan. Sitä on rajoitettu monissa maissa, koska sitä ei voi valita ja se nähdään väkisin, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo.
Panimot ahtaalle sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media ja sen aktivoiva luonne jäävät lähes kokonaan panimoyritysten saavuttamattomiin mainontakiellon astuttua voimaan.
– Asiakkaillamme on ollut mahdollisuus kehittää kesän siiderimakuja. Olemme rekrytoineet siihen ihmisiä sosiaalisessa mediassa. Se on ollut keino palkita brändin uskollisia faneja. Kilpailut ovat aina olleet suunnattu täysikäisille, Hartwallin Ann-Mari Hämäläinen kertoo
Kapinahenkeä ei laki panimoissakaan herätä.
– Totta kai me tulemme noudattamaan lakia. Kaikki kilpailut, arpajaiset ja kuluttaja-aktivoinnit tulevat olemaan jatkossa kiellettyjä. Alaikäiset eivät ole pystyneet kilpailuihin osallistumaan aiemminkaan. Ikä tarkastetaan aina, Sinebrychoffin Kirsi Räikkönen kertoo.
Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä pitää sosiaalista mediaa kuitenkin epävarmana paikkana iän todentamiseen.
– Alaikäiset lapset voivat esimerkiksi Facebookissa kertoa iäkseen 20 vuotta ongelmitta. Ei siellä käytännössä ole mitään valvontaa.
Suuremmat panimot kärsivät Tuomisen mukaan jonkin verran mainonnan rajoituksesta, mutta pieniin viinitiloihin tai panimoihin hän ei katso rajoitusten vaikuttavan.
– Ei pienillä marjaviinien valmistajilla ole varaa laittaa kymmenmetrisiä pulloja katujen varsille tai ylläpitää läpi vuorokauden Facebook-ryhmiä.
Printtilehdissä pullot pysyvät
Ainoastaan printtimedia säilyy mainonnassa jokseenkin ennallaan. Myös anniskelualueilla ja Alkoissa alkoholi ja sen mainonta saa näkyä. Siksi esimerkiksi Koffin olutratikkaa ei tulla poistamaan käytöstä lakiuudistuksen vuoksi.
– Lehtimainokset ovat yhä mahdollisia kaikkine rajoituksineen, jotka ovat olleet voimassa jo vuodesta 1995, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo.
Radio- ja televisiomainontaa on säädelty jo aiemmin aikarajoituksin. Televisiokanavien ja radion aikarajoja muutetaan tuntia nykyistä myöhemmäksi eli iltayhdeksästä iltakymmeneen. Alkoholituotteiden sijoittelua sisältävät televisio-ohjelmat on jo nyt usein sijoitettu myöhäisempään iltaan.
Uusimmat
-
12:31
EK12: MM-rallin huimassa voittotaistossa maaginen veto: "Kaikki riskit käytössä" – MTV seuraa
-
12:31
Miten eroon ripsiäisistä, entä villakirvasta? Näin tunnistat ja hoidat viherkasviasi kalvavat tuholaiset
-
12:29
Toimintaelokuvaklassikot Die Hard ja Predator ohjannut John McTiernan MTV:lle: "Arnold Schwarzeneggerista olisi tullut hyvä presidentti"
-
12:03
Jutta ja Juha Larm kohtaavat iloisen yllätyksen – koskettava hetki päättyy kyyneliin
-
11:51
Asiantuntija villiintyi rallitähden huimasta ajosuorituksesta – "Ansaitsee meikäläisen kunnioituksen!"
-
11:18
Lewis Hamiltonille totaalifiasko – Valtteri Bottakselta huippuveto!
-
11:11
Valtonen Ylellä: EU pohtii, pitäisikö Iranin vallankumouskaarti listata terroristijärjestöksi
-
11:02
"Merkkejä siitä, että on korkea aika harkita ajamisen lopettamista" – ikääntyvä kuski, kiinnitäthän näihin asioihin huomiota?
-
11:00
Nuori lupaus täräytti mahtiajan 5000 metrillä – Suomen kaikkien aikojen toiseksi nopein
-
11:00
Mikä on Veli-Matti Savinaisen salaisuus? Tähtipuolustaja linjaa: "Varmasti ärsyttävin"
-
10:39
Rap-artisti Ahti joutui ketjukolariin: "Aika luja pamaus tuli"
-
10:26
Ott Tänakilla taas ohjelmaa – "Raju isku"
-
10:10
Opiskelijajärjestöiltä tyrmäys koulutuksen maksuttomuuteen suunnitelluille rajauksille
-
09:54
Takatalvi teki ajokelistä etelässä jäätävän – näkyi karulla tavalla onnettomuuksissa
-
09:45
Vieläkö kehtaisit baarissa tilata? Yllättävä retrojuoma nousemassa uuteen suosioon
-
09:28
Lähteekö Therese Johaug yleisurheilun EM-kisoihin? Näin vastaavat manageri ja yu-pomo
-
09:21
Kolmiodraama-sarjassa jättimyllerrys – Sami jää yllättäen kolmanneksi pyöräksi Terhin ja Christinan seurassa
-
09:04
Pelicans-tähti Aatu Jämsen, 21, suorana karuista vastoinkäymisistään – "Sitten tuli päätälli…"
-
08:38
Aleksander Barkov "ajaa kuin mielipuoli"
-
08:32
Helsinkiläisbaarissa kitataan nyt menneiden vuosikymmenten hittijuomia – nämä retrodrinkit käyvät kaupaksi
-
Lataa lisää