Hanat kiinni alkoholin mainonnassa – missä tiukennus näkyy?

Mietojen juomien markkinointi tuli luvalliseksi 20 vuotta sitten.  Nyt otetaan askel toiseen suuntaan. Alkoholijuomia ei monilta osin saa enää mainostaa vuodenvaihteen jälkeen.

– On lähdetty katsomaan, mitkä ovat sellaisia mainoksia, jotka kiinnostavat lapsia ja nuoria ja mitkä sellaisia, joiden rajoittaminen tai kieltäminen ei vaikuta aikuisten ihmisten elämään millään tavalla, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo.

Hevoset turvassa

Koffin hevosista on ilmaistu huolta tiedotusvälineissä, mutta niillä ei ole hätää.

– Kyllä Koffin hevoset ovat aina olleet osa Sinebrychoffin historiaa. Ne ovat monen mielestä sympaattinen osa Helsingin kaupunkikuvaa. Alkoholibrändi on vankkureista poistettava, mutta kyllä ne varmasti Sinebrychoffin vankkureina voidaan säilyttää, markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen Sinebrychoffilta lohduttaa.

Muutkin maamerkit, kuten Koffin tölkki Lahdentien varressa koetaan pelastamisen arvoiseksi.

– Meille on nyt viime viikkojen aikana tullut kuluttajapalautteessa paljon ehdotuksia, mitä tölkille voisi tehdä. Muun muassa yksi teatteriryhmä halusi käyttää sitä esityksessään, Räikkönen kertoo.

Huurteiset pois katukuvasta

Katukuva tyhjenee mainostauluista, joissa ihmiset nauttivat alkoholia tai joissa komeilee helmeilevä olutpullo.

– Ulkomainonnalla on ollut merkittävä rooli. Mietimme sitten uudet kanavat ulkomainonnan tilalle ensi vuodeksi, Hartwallin markkinointijohtaja Ann-Mari Hämäläinen kertoo.

– Ulkomainonnan vaikutus ei nyt varsinaisesti ole se, että herää ajatus, että nyt lähden ostamaan olutta, vaan kisa käydään brändien välillä. Nyt kun mielikuvamainontaa rajoitetaan, tulee hinnalla varmaan olemaan suurempi rooli kilpailussa, Räikkönen Sinebrychoffilta sanoo.

Lainsäätäjien mielestä erityisesti nuoria ja lapsia tulee säästää ulkomainonnalta.

– Ulkomainonta on sellainen mainonnan muoto, jolta vanhemmat eivät voi suojella lapsiaan. Sitä on rajoitettu monissa maissa, koska sitä ei voi valita ja se nähdään väkisin, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo.

Panimot ahtaalle sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media ja sen aktivoiva luonne jäävät lähes kokonaan panimoyritysten saavuttamattomiin mainontakiellon astuttua voimaan.

– Asiakkaillamme on ollut mahdollisuus kehittää kesän siiderimakuja. Olemme rekrytoineet siihen ihmisiä sosiaalisessa mediassa. Se on ollut keino palkita brändin uskollisia faneja. Kilpailut ovat aina olleet suunnattu täysikäisille, Hartwallin Ann-Mari Hämäläinen kertoo

Kapinahenkeä ei laki panimoissakaan herätä.

– Totta kai me tulemme noudattamaan lakia. Kaikki kilpailut, arpajaiset ja kuluttaja-aktivoinnit tulevat olemaan jatkossa kiellettyjä. Alaikäiset eivät ole pystyneet kilpailuihin osallistumaan aiemminkaan. Ikä tarkastetaan aina, Sinebrychoffin Kirsi Räikkönen kertoo.

Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä pitää sosiaalista mediaa kuitenkin epävarmana paikkana iän todentamiseen.

– Alaikäiset lapset voivat esimerkiksi Facebookissa kertoa iäkseen 20 vuotta ongelmitta. Ei siellä käytännössä ole mitään valvontaa.

Suuremmat panimot kärsivät Tuomisen mukaan jonkin verran mainonnan rajoituksesta, mutta pieniin viinitiloihin tai panimoihin hän ei katso rajoitusten vaikuttavan.

– Ei pienillä marjaviinien valmistajilla ole varaa laittaa kymmenmetrisiä pulloja katujen varsille tai ylläpitää läpi vuorokauden Facebook-ryhmiä.

Printtilehdissä pullot pysyvät

Ainoastaan printtimedia säilyy mainonnassa jokseenkin ennallaan. Myös anniskelualueilla ja Alkoissa alkoholi ja sen mainonta saa näkyä. Siksi esimerkiksi Koffin olutratikkaa ei tulla poistamaan käytöstä lakiuudistuksen vuoksi.

– Lehtimainokset ovat yhä mahdollisia kaikkine rajoituksineen, jotka ovat olleet voimassa jo vuodesta 1995, Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo.

Radio- ja televisiomainontaa on säädelty jo aiemmin aikarajoituksin. Televisiokanavien ja radion aikarajoja muutetaan tuntia nykyistä myöhemmäksi eli iltayhdeksästä iltakymmeneen. Alkoholituotteiden sijoittelua sisältävät televisio-ohjelmat on jo nyt usein sijoitettu myöhäisempään iltaan.

Lue myös:

    Uusimmat