Huijareita ja huijausmekanismeja on erilaisia, mutta tavoite on usein sama. Huijarit yrittävät tavalla tai toisella päästä käsiksi huijattavan rahoihin.
Joskus huijarit yrittävät kalastella luottokorttitietoja, joskus taas pankkitunnuksia. Myös puhelinnumeron avulla tehtävät palvelusopimukset ovat yleisiä.
– Se, mitä tällaiseen huijausviestiin lankeamisesta seuraa, riippuu täysin siitä, mikä porukka on kyseessä ja millaisia rahastusmekanismeja he osaavat, sanoo F-Securen johtava tutkija Jarno Niemelä.
Jos huijari onnistuu saamaan luottokortin numeron, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä pankkiin, jotta epäilyttäviin maksutapahtumiin voidaan puuttua.
– Kun ottaa välittömästi yhteyttä pankkiin, sen jälkeen on lainopillisesti turvassa kaikilta vääriltä laskutuksilta. Se on todella tärkeää.
Suojaa maksukorttisi varkauden varalta
Niemelä kehottaa tarkastamaan myös sen, että maksukortissa on käytössä niin sanottu online-verifikaatio, jolloin maksuja ei pysty tekemään pelkillä luottokorttinumeroilla.
Jos kortilla tekee ostoksia netissä, kännykkäapplikaatio kysyy, haluatko vahvistaa tämän maksun. Esimerkiksi Visalla palvelu on nimeltään Verified by Visa, Mastercardilla SecureCode. Myös pankkikorteille on tarjolla samanlainen varmennusmekanismi.
Niemelä muistuttaa, että vaikka korteissa olisi käytössä mainitut suojaukset, pitää joka tapauksessa ottaa yhteys pankkiin, jos korttitiedot päätyvät vääriin käsiin.
Jotkut pankit tarjoavat kertakäyttöisiä luottokorttinumeroita, joita voi käyttää ostoksia tehdessään. Se suojaa varsinaista luottokorttinumeroa mahdolliselta urkinnalta.

