Mainos

Fundamentalismi on nykyajan ilmiö

Fundamentalismi: Malise Ruthven, Into kustannus (2013) 

Arvioitsija: Pertti Nyberg

Fundamentalismi-käsite sai alkunsa 1900-luvun alun Yhdysvalloissa, kun uskonnolliset konservatiivit jakoivat "fundamentaaleja totuuksia" muun muassa uskonnollisesti aktiivisille maallikoille. Kymmenessä vuodessa näitä ns. perustavaa laatua olevia uskonnollisia totuuksia sisältäviä lehtisiä jaettiin Atlantin molemmin puolin kolmisen miljoonaa kappaletta.

Fundamentaalien kirjoittajat näkivät lopunajan ennustusten toteutuvan pian ja kirjoitusten oli tarkoitus pelastaa mahdollisimman monta ihmistä ennen katastrofia. Niiden uskovaisten, jotka olivat valmiita "suureen taisteluun" fundamentaalisten uskontotuuksien puolesta, ryhdyttiin kutsumaan fundamentalisteiksi.

Nykyisin julkisessa puheessa fundamentalisteilla tarkoitetaan lähes yksinomaan uskonkiihkoisia muslimeja. Fundamentalismi-kirjan parasta antia onkin huomata, että uskonnollista fundamentalismia on kaikissa maailmankolkissa ja melkeinpä kaikissa uskonnoissa - ei vain islamissa.

Kirjan kirjoittaja, kirjailija ja tutkija Malise Ruthven kuvailee fundamentalismia laajasti esimerkiksi Intian niemimaalla. Jopa Sri Lankan verisen sisällissodan taustalla on uskonnollinen fundamentalismi. Maan vähemmistöllä, hindulaisilla tamileilla, oli suuri naapuri eli Intia tukenaan. Sri Lankan enemmistö eli buddhalainen singaleesiväestö koki tilanteen uhkana kansakunnan eheydelle. Niinpä buddhalaisuus politisoitui ja se alkoi edustaa kansallista myyttiä "valitusta rodusta". Tämä johti vähemmistöjen kuten tamilien ja muslimien vaatimaan omaa valtiota. Ainekset vuosikymmeniä kestävälle sisällissodalle olivat valmiina.

Ruthven yrittää vastata, miksi fundamentalismi on nykyisin niin suosittua eri puolilla maailmaa, myös kristittyjen keskuudessa. Kirjan kirjoittaja näkee fundamentalismin eräänlaiseksi vastavoimaksi maallistumiselle. Kun vielä 1970-luvulla kuviteltiin uskomuksien ja uskonnollisten tapojen jäävän yksityisen elämän piiriin ja uskontojen merkityksen vähenevän, Iranin uskonnollinen vallankumous 1979 muutti tilanteen täysin. Myös Yhdysvalloissa uskonnollinen äärioikeisto alkoi kukoistaa ja Itä-Euroopan kommunistihallinnon kaatumisen myötä uskonnollisuus koki uuden nousun.

Fundamentalismi on kirjan kirjoittajan mielestä nimenomaan nykyajan ilmiö. Kun vielä pari sataa vuotta sitten ihmiset elivät oman uskontonsa vaikutuspiirissä, on nykyaika sekoittanut pakan. Fundamentalistit uskonnosta riippumatta kertovat seuraajilleen, mikä on oikea tapa elää yhteiskunnassa, jossa on muitakin uskontoja tai maallistuneita tapoja elää. Myös fundamentalistien selkeät totuudet yhä monimutkaisemmassa maailmassa kiehtovat monia.

Kiinnostavana yksityiskohtana Ruthven analysoi myös sitä, kuinka eri maiden fundamentalistit hyödyntävät televisiota. Fundamentalistit sekä Lähi-idässä että Yhdysvalloissa ovat käyttäneet televisiokanavia omien näkemyksiensä esilletuomiseen ja katsojat saavat näin yleensä omaa ennakkokäsitystään vahvistavia viestejä. Toisaalta televisio tekee myös hallaa fundamentalisteille, koska ihmisten valinnanvara kanavien lisääntymisen myötä on kasvanut. Myös Iranin tapaisissa sensuurivaltioissa satelliittikanavat mahdollistavat halukkaille eriäviä näkemyksiä.

Kirjan kirjoittajalla on selkeän kriittinen ote fundamentalisteihin. Fundamentalismi on Ruthvenin näkemyksissä usein politisoitunut esimerkiksi kansalliskiihkoksi tai sitten sillä pyritään säilyttämään ikiaikaisia rakenteita, kuten vaikkapa naisten alistettua asemaa. Jos naista ei voi esimerkiksi Yhdysvalloissa alistaa enää hellan ääreen, fundamentalisti vaatii erottelua symbolisin keinoin kuten tietynlaista pukeutumiskoodia tai niin sanottujen perhearvojen noudattamista.

Kirja ei käsittele Suomen tilannetta, mutta meilläkin on perinteisiä fundamentalistisia uskonsuuntia, kuten lestadiolaisuus tai Jehovan todistajat. Ehkä myös perussuomalaisesta puolueesta löytyy nationalistista fundamentalistista ajattelua, kaipuuta johonkin menneeseen selkeään yhteiskuntajärjestykseen. Ehkä joku kirjoittaa myös suomalaisen fundamentalismin historian.

Pertti Nyberg

Kirjoittaja toimii MTV3 Uutisissa uutistuottajana

Tämä blogi on jatkoa Maikkarin kirjallisuussivulle, josta löydät vanhempia kirja-arvosteluja. Lue arvioita täältä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kirjat/arviot/

Kirja-arvioita voi seurata myös Facebookissa. Käy tykkäämässä MTV3 Kirjat sivustoa.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.