Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Freevalve on ihmemoottori Ruotsista

1:30Hyperautovalmistaja Koenigsegg panostaa myös moottoriteknologiaan
Julkaistu 21.01.2016 05:41
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

niimes

Ville Järveläinen

Ruotsissa on kehitetty vuosituhannen alusta saakka moottoria, joka voi mullistaa moottoritekniikkamarkkinat.

Hyperautovalmistaja Koenigseggin omistaman FreeValve AB:n kehittämässä moottorissa ei ole lainkaan esimerkiksi nokka-akselia.

Freevalven kehityksen tuloksena on moottori, joka tuottaa enemmän tehoa aiempaa pienemmillä päästöillä.

MTV Autot haastatteli Freevalven toimitusjohtajaa Urban Carlsonia.

Miltä Freevalve-moottorilla varustetun auton ajaminen tuntuu?

Se on hyvin epädramaattista ja tuntuu periaatteessa tavalliselta autolta, jossa on enemmän vääntöä ja tehoa.

Onko moottori skaalattavissa? 

Se on skaalattavissa henkilöautoista aina laivan moottoriin asti.

Minkälainen on kehitysstrategianne?

Haluamme kehittää sarjatuotantoon tarkoitettuja moottoreita niin henkilöautoihin kuin myös kuorma-autoihin.

Missä vaiheessa projekti on tällä hetkellä?

Olemme siirtymässä yksittäisistä esittelymalleista tuotantoon tarkoitettuihin malleihin.

Milloin Freevalve-moottoreita nähdään sarjatuotantoautoissa?

Tyypillinen aika tästä vaiheesta sarjatuotantoon on kolmesta viiteen vuotta.

Onko Koenigsegg Freevalven pääkumppani ja -käyttäjä tulevaisuudessa?

Koenigsegg on ensimmäinen yhteistyökumppanimme, mutta tavoitteemme on massatuotantomoottoreissa.  Pyrimme siihen, että teknologiaamme käyttäisivät useat kumppanimme.

Lisää aiheesta:

Volkswagenin ikoninen pikkubussi tekee paluun – tuotantoa valmistellaan joPolestar 1 kiinnostaa yli odotusten: Potentiaalisia ostajia jo kymmenen vuoden tuotannon edestäSeuraava Lamborghini Huracan on ladattava hybridiUSA:n armeijan konseptihirviö jättää jälkeensä vain vettä – hiljainen ja huomaamatonLentävästä autosta huikeaa videokuvaa – ensimmäiset omistajat ilmassa jo vuonna 2018Tappaako Nissanin keksintö dieselmoottorin?
KoenigseggAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Koenigsegg
  • 18.04.202306:24
    Superautot

    Kolme sylinteriä ja vain kaksi litraa, mutta mikä mörinä! 1,5 miljoonalla eurolla saa maailman nopeimmat mukitelineet

  • 27.11.202113:55
    Superautot

    Koenigsegg iski uuteen Jeskoon "maailman nopeimmin kiertävän" moottorin – kuuntele vaikuttava ääninäyte

  • 03.03.202017:46
    Autot

    Maailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen "hyperheauto", jossa on ratkiriemukkaat 1 700 hevosvoimaa

  • 02.09.201920:21
    Superautot

    Suut suppuun, tässä on maailman nopein auto! – Bugatti rikkoi myyttisen nopeusrajan: "Nyt olemme tuntemattomilla vesillä"

  • 29.05.201911:48
    Superautot

    Raha tulee rahan luo: Mies tienasi autollaan poskettoman summan vain muutamassa kuukaudessa