Freevalve on ihmemoottori Ruotsista

Hyperautovalmistaja Koenigsegg panostaa myös moottoriteknologiaan 1:30

Ruotsissa on kehitetty vuosituhannen alusta saakka moottoria, joka voi mullistaa moottoritekniikkamarkkinat.

Hyperautovalmistaja Koenigseggin omistaman FreeValve AB:n kehittämässä moottorissa ei ole lainkaan esimerkiksi nokka-akselia.

Freevalven kehityksen tuloksena on moottori, joka tuottaa enemmän tehoa aiempaa pienemmillä päästöillä.

MTV Autot haastatteli Freevalven toimitusjohtajaa Urban Carlsonia.

Miltä Freevalve-moottorilla varustetun auton ajaminen tuntuu?

Se on hyvin epädramaattista ja tuntuu periaatteessa tavalliselta autolta, jossa on enemmän vääntöä ja tehoa.

Onko moottori skaalattavissa? 

Se on skaalattavissa henkilöautoista aina laivan moottoriin asti.

Minkälainen on kehitysstrategianne?

Haluamme kehittää sarjatuotantoon tarkoitettuja moottoreita niin henkilöautoihin kuin myös kuorma-autoihin.

Missä vaiheessa projekti on tällä hetkellä?

Olemme siirtymässä yksittäisistä esittelymalleista tuotantoon tarkoitettuihin malleihin.

Milloin Freevalve-moottoreita nähdään sarjatuotantoautoissa?

Tyypillinen aika tästä vaiheesta sarjatuotantoon on kolmesta viiteen vuotta.

Onko Koenigsegg Freevalven pääkumppani ja -käyttäjä tulevaisuudessa?

Koenigsegg on ensimmäinen yhteistyökumppanimme, mutta tavoitteemme on massatuotantomoottoreissa.  Pyrimme siihen, että teknologiaamme käyttäisivät useat kumppanimme.

Lue myös:

    Uusimmat