Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Kielletyn aktiivijousituksen suurimmat hyödyt

Aktiivijousitus kiellettiin F1:ssä kauden 1993 jälkeen. Williams-kuljettajat voittivat yhteensä 10 kauden 16 osakilpailusta.
Aktiivijousitus kiellettiin F1:ssä kauden 1993 jälkeen. Williams-kuljettajat voittivat yhteensä 10 kauden 16 osakilpailusta.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 12.11.2015 10:07

MTV SPORT

Miten vuonna 1994 kielletty aktiivijousitus eroaa nykyisestä jousituksesta ja mitkä olivat sen suurimmat hyödyt?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Eroaa hyvinkin paljon. Se oli hydraulinen jousitus ja tietokone ohjasi auton jousituksen korkeutta. Nyt kärjistetysti sanottuna auto on hitaissa nopeuksissa korkealla ja kovissa nopeuksissa se painautuu melkein rataa vasten. Jos käytössä olisi aktiivijousitus, auto pystyttäisiin pitämään vauhdista riippumatta optimaalisessa korkeudessa aerodynamiikan kannalta. Se muuttaisi autoa paljon ja voisi myös tehdä auton aerodynamiikasta paljon aggressiivisempaa.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?Formulafakta: Yliohjauksen vaikutus downforceen
Formulafakta: Minkälainen on tyypillinen jarrubalanssi?
Formulafakta: Kuinka paljon auton korkeus muuttuu 0–300 km/h?
Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?
Formulafakta: Muuttaako bensan väheneminen F1-auton balanssia?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?