Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Fordin hybridissä bensakone syöttää virtaa sähkömoottorille ja akulle – uutuus Suomeen keväällä

Ford Transit Custom saapuu Suomeen ladattavana hybridinä ensi keväänä.
Ford Transit Custom saapuu Suomeen ladattavana hybridinä ensi keväänä.Ford
Julkaistu 14.10.2019 15:07

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Fordin ladattavat hybridipakettiautot ovat kuin kotonaan kaupungissa.

Moni Euroopan suurkaupunki rajoittaa vanhempien polttomoottoriautojen, etenkin dieseleiden, käyttöä keskusta-alueilla. Pyrkimyksenä on vähentää liikenteen päästöjä ilmanlaadun parantamiseksi.

Rajoitusten toteutus vaihtelee maittain ja kaupungeittain. Esimerkiksi Lontoossa on ”vihreitä vyöhykkeitä”, joilla saa ajaa ajoneuvoilla, jotka täyttävät vain varsin tuoreet päästönormit.

Vanhemmallakin autolla pienipäästöisille alueille pääsee, mutta siitä veloitetaan erikseen. Henkilöautosta maksu voi olla esimerkiksi 12,5 puntaa eli lähes 14 euroa päivässä. Rajoitukset koskevat myös tavara- ja joukkoliikennettä. Vanhemmanpuoleisen raskaan kaluston, kuten kuorma-autojen ja bussien, päivämaksu voi nousta peräti sataan puntaan.

Ihmisten ja tavaroiden on kuitenkin liikuttava myös keskusta-alueilla. Tähän tarpeeseen Ford vastaa hybridiuutuuksillaan: ne ovat tonniluokan pakettiauto Transit Custom PHEV ja sen pikkubussiversio Tourneo Custom PHEV.

3:20Ford esitteli uuden MondeonVIDEO: Ford esitteli uuden Mondeon.

PHEV on lyhenne sanoista Plug in Hybrid Electric Vehicle, Suomessa sitä kutsutaan ladattavaksi hybridiksi.

Fordin tekniikkaa tarkemmin tutkittaessa selviää, että kyseessä onkin itse asiassa ladattavan hybridin ja sarjahybridin yhdistelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömoottorin akku ladataan pääasiassa pistorasiasta, mutta ajon aikana sitä lataa myös bensiinimoottori. Luonnollisesti myös jarrutusenergiaa otetaan talteen akustoon.

Voimalinjassa keulilla on Ford Fiestasta tuttu 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen jatkeena on 92,9 kilowatin sähkömoottori. Voima välittyy sähkömoottorista etupyörille. Bensiinimoottori ei liikuta autoa, vaan sen tehtävänä on sarjahybridin tapaan tuottaa sähköä ja pidentää toimintamatkaa. Fordin nimitys moottorille onkin ”range extender” eli toimintamatkan pidentäjä.

Kompaktin kokoinen 13,6 kilowattitunnin litiumioniakku on sijoitettu auton pohjarakenteisiin, joten se ei vie Transitissa tilaa lastilta tai Tourneo-pikkubussissa matkustajilta.

Täyteen ladatulla akulla Transit Custom PHEV ja Tourneo Custom PHEV kulkevat Fordin ilmoituksen mukaan päälle 50 kilometriä. Bensiinimoottorin ansiosta kokonaistoimintamatka on kuitenkin yli 500 kilometriä.

Ideana on, että sähköllä ajetaan suurkaupunkien keskustoissa ilman paikallispäästöjä, mutta bensiinimoottorin ja 55 litran polttoainetankin ansiosta sähkön loppumisesta tai työpäivän keskeyttävästä latauksesta ei tarvitse kantaa huolta. Ford on testannut uutuuksiaan 240 000 kilometrin verran Lontoossa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Ajoista 75 prosenttia hoitui sähköllä ilman polttomoottorin apua.

Akun latausaika kotipistorasiasta on 4,3 tuntia ja Type 2 -latauksella 2,7 tuntia.

Ford tarjoaa neljä eri ajomoodia kuljettajan valittavaksi. EV Charge -asetuksella polttomoottori alkaa ladata ajoakkua, ja akun varauksen luvataan nousevan jo 15 minuutin ajamisella 25 prosenttiin.

Muut ajomoodit ovat EV Auto, jolloin auto käyttää vain sähköä tai polttomoottorin apua automaattisesti, EV Now eli sähköajo sekä EV Later, joka säästää sähköä myöhempää käyttöä varten.

WLTP-mittauksen mukainen keskikulutus on 3,1 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Koeajossa esimerkiksi reilun 90 kilometrin legistä vähän päälle 30 kilometriä mentiin sähköllä, jonka jälkeen bensiinimoottori käynnistyi. Keskikulutukseksi muodostui ajotietokoneen mukaan 6,1 litraa muutaman sadan kilon kuorman kanssa.

Tukholman nykivässä ja ajoittain varsin ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä Transit ja Tourneo Custom PHEV olivat kuin kotonaan. Varsinaisissa ajo-ominaisuuksissa ei maantielläkään ollut huomauttamista, mutta dieselmoottorisiin Transiteihin verrattuna lataushybridi kiihtyy varsin laiskasti maantienopeuksissa.

PHEV-versioiden tarjoamat tilat ja kuormankantavuus eivät poikkea vastaavista dieselmalleista. Suomeen autot saadaan ensi keväänä.

Lue myös: Tämänkin Fordin myynti loppuu Suomessa – kiitos kiristyvien päästövaatimusten

Lisää aiheesta:

Nollapäästöisellä Peugeotilla pääsee yli 400 kilometriä vain kolmen minuutin tankkauksella – sarjatuotanto alkaaEnsituntuma: Honda CR-V Hybrid täydentää suosikkimallin tarjontaaRenaultin sähköpakulle riittää kysyntää myös Suomessa – ”Myytäisiin enemmän kuin saadaan”Ajossa BMW, joka saa verottajan itkemäänHyundai ilmoittautui tosissaan mukaan sähköautokisaanKoeajo: Hyundain historiallinen uutuus haastaa tosissaan Toyota Priuksen
SähköautotKoeajotFordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"