Fordin hybridissä bensakone syöttää virtaa sähkömoottorille ja akulle – uutuus Suomeen keväällä
Fordin ladattavat hybridipakettiautot ovat kuin kotonaan kaupungissa.
Moni Euroopan suurkaupunki rajoittaa vanhempien polttomoottoriautojen, etenkin dieseleiden, käyttöä keskusta-alueilla. Pyrkimyksenä on vähentää liikenteen päästöjä ilmanlaadun parantamiseksi.
Rajoitusten toteutus vaihtelee maittain ja kaupungeittain. Esimerkiksi Lontoossa on ”vihreitä vyöhykkeitä”, joilla saa ajaa ajoneuvoilla, jotka täyttävät vain varsin tuoreet päästönormit.
Vanhemmallakin autolla pienipäästöisille alueille pääsee, mutta siitä veloitetaan erikseen. Henkilöautosta maksu voi olla esimerkiksi 12,5 puntaa eli lähes 14 euroa päivässä. Rajoitukset koskevat myös tavara- ja joukkoliikennettä. Vanhemmanpuoleisen raskaan kaluston, kuten kuorma-autojen ja bussien, päivämaksu voi nousta peräti sataan puntaan.
Ihmisten ja tavaroiden on kuitenkin liikuttava myös keskusta-alueilla. Tähän tarpeeseen Ford vastaa hybridiuutuuksillaan: ne ovat tonniluokan pakettiauto Transit Custom PHEV ja sen pikkubussiversio Tourneo Custom PHEV.
PHEV on lyhenne sanoista Plug in Hybrid Electric Vehicle, Suomessa sitä kutsutaan ladattavaksi hybridiksi.
Fordin tekniikkaa tarkemmin tutkittaessa selviää, että kyseessä onkin itse asiassa ladattavan hybridin ja sarjahybridin yhdistelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömoottorin akku ladataan pääasiassa pistorasiasta, mutta ajon aikana sitä lataa myös bensiinimoottori. Luonnollisesti myös jarrutusenergiaa otetaan talteen akustoon.
Voimalinjassa keulilla on Ford Fiestasta tuttu 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen jatkeena on 92,9 kilowatin sähkömoottori. Voima välittyy sähkömoottorista etupyörille. Bensiinimoottori ei liikuta autoa, vaan sen tehtävänä on sarjahybridin tapaan tuottaa sähköä ja pidentää toimintamatkaa. Fordin nimitys moottorille onkin ”range extender” eli toimintamatkan pidentäjä.
Kompaktin kokoinen 13,6 kilowattitunnin litiumioniakku on sijoitettu auton pohjarakenteisiin, joten se ei vie Transitissa tilaa lastilta tai Tourneo-pikkubussissa matkustajilta.
Täyteen ladatulla akulla Transit Custom PHEV ja Tourneo Custom PHEV kulkevat Fordin ilmoituksen mukaan päälle 50 kilometriä. Bensiinimoottorin ansiosta kokonaistoimintamatka on kuitenkin yli 500 kilometriä.
Ideana on, että sähköllä ajetaan suurkaupunkien keskustoissa ilman paikallispäästöjä, mutta bensiinimoottorin ja 55 litran polttoainetankin ansiosta sähkön loppumisesta tai työpäivän keskeyttävästä latauksesta ei tarvitse kantaa huolta. Ford on testannut uutuuksiaan 240 000 kilometrin verran Lontoossa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Ajoista 75 prosenttia hoitui sähköllä ilman polttomoottorin apua.
Akun latausaika kotipistorasiasta on 4,3 tuntia ja Type 2 -latauksella 2,7 tuntia.
Ford tarjoaa neljä eri ajomoodia kuljettajan valittavaksi. EV Charge -asetuksella polttomoottori alkaa ladata ajoakkua, ja akun varauksen luvataan nousevan jo 15 minuutin ajamisella 25 prosenttiin.
Muut ajomoodit ovat EV Auto, jolloin auto käyttää vain sähköä tai polttomoottorin apua automaattisesti, EV Now eli sähköajo sekä EV Later, joka säästää sähköä myöhempää käyttöä varten.
WLTP-mittauksen mukainen keskikulutus on 3,1 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Koeajossa esimerkiksi reilun 90 kilometrin legistä vähän päälle 30 kilometriä mentiin sähköllä, jonka jälkeen bensiinimoottori käynnistyi. Keskikulutukseksi muodostui ajotietokoneen mukaan 6,1 litraa muutaman sadan kilon kuorman kanssa.
Tukholman nykivässä ja ajoittain varsin ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä Transit ja Tourneo Custom PHEV olivat kuin kotonaan. Varsinaisissa ajo-ominaisuuksissa ei maantielläkään ollut huomauttamista, mutta dieselmoottorisiin Transiteihin verrattuna lataushybridi kiihtyy varsin laiskasti maantienopeuksissa.
PHEV-versioiden tarjoamat tilat ja kuormankantavuus eivät poikkea vastaavista dieselmalleista. Suomeen autot saadaan ensi keväänä.
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää