Finanssiala käynnisti kampanjan nopeasti yleistyneitä digihuijauksia vastaan.
Lähes 70 prosenttia suomalaisista on joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi, käy ilmi Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kyselystä.
Kolme prosenttia suomalaisista kertoo menettäneensä digihuijauksessa itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on FA:n mukaan noin 165 000 suomalaista.
Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi pitää kyselyn tuloksia hälyttävinä.
– Erilaiset huijausmuodot, joissa rikolliset yrittävät päästä käsiksi suomalaisten pankkitileillä oleviin varoihin, ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Kyselytutkimuksen tulokset puhuvat karua kieltä: vain harva välttyy huijausyrityksiltä, Ahosniemi sanoo tiedotteessa.
Ahosniemi muistuttaa, että pankeilla ja viranomaisilla on vain rajallinen keinovalikoima huijausten torjumiseen.
– Avainasemassa ovat kuluttajat, jotka pankkien asiakkaina hallinnoivat omaa maksuliikennettään. Heidän on tärkeää tunnistaa huijausyritykset. Huijaustavat muuntuvat jatkuvasti. Paras digitaito on terve epäluulo, Ahosniemi painottaa.
FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Kampanjan päätähtenä nähdään näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.
"Huijatuksi tuleminen ei katso ikää"
FA:n kyselyn tuloksista käy ilmi, että huijausten kohteiksi joutuvat kaikenikäiset. Toisin kuin julkisen keskustelun perusteella voisi kuvitella, nuoremmat ovat joutuneet huijausten kohteeksi varttuneempia useammin.
