Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

FIA:n raportti valmistui: Romain Grosjeanin karmivassa kolarissa käsittämättömät voimat

xpbimages.com
Julkaistu 06.03.2021 06:30
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Romain Grosjean koki 67G:n voimat karmivassa kolarissa, jonka hän ajoi marraskuun lopulla Bahrainissa. Kansainvälinen autoliitto FIA sai valmiiksi onnettomuustutkintansa perjantaina.

FIA:n neuvosto havaitsi yli 20 turvallisuusosa-aluetta, joita voidaan parantaa kolarin seurauksena. Näihin kuuluvat autoihin, ratoihin, kuljettajien turvallisuuteen ja ensihoitoon liittyvät ratkaisut.

Tuolloinen Haas-kuljettaja Grosjean ajautui vauhdilla päin ratakaidetta Bahrainin GP:n ensimmäisellä kierroksella. Kolarissa Grosjeanin auto päätyi kaiteen läpi niin, että se syttyi räjähdysmäisesti tuleen.

Kuin ihmeen kaupalla Grosjean onnistui nousemaan autosta ylös tulimeren keskellä.

FIA:n mukaan kolarista aiheutui aiemmin väitetyn 53G:n sijaan 67G:n voimat. Sen sijaan itse törmäyshetkellä Grosjeanin nopeus oli 220 km/h sijaan 191,5 km/h.

Raportin mukaan iskun voima rikkoi ratakaiteen keskimmäisen kiskon, minkä lisäksi ylemmät ja alemmat kiskot kokivat ”merkittävän muodonmuutoksen”.

Seurannut tulipalo oli peräisin valuneesta polttoaineesta, joka johtui polttoaineluukun irtoamisesta ja siitä, että polttoaineen syöttöliitäntä repeytyi tankista törmäyksen yhteydessä.

Grosjeanin pelastuksena toimivat sekä F1-auton että kuljettajien turvallisuuslaitteet, jotka ”hallitsivat” kuljettajaan kohdistuneita voimia.

FIA:n lääkäriauto saapui kolaripaikalle vain 11 sekuntia törmäyksen jälkeen. FIA:n lääkäri Ian Roberts onnistui tekemään vaahtosammuttimen avulla tulimereen ”reiän”, mikä auttoi Grosjeania nousemaan autosta.

Kolarin myötä FIA tekee muutoksia muun muassa kuljettajien päätukiin, jotta ne eivät estä kuljettajaa nousemasta ulos autosta. Sen lisäksi FIA tarkastelee moottorin ja polttoaineliitäntöjen turvallisuutta. Muutoksia tehdään myös ratakaiteiden sijoitteluun ja niiden toimintakykyyn. FIA aikoo viedä myös lääkintähenkilökunnan varusteita eteenpäin nykyisestä.

34-vuotias Grosjean sai kolarista palovammoja käsiinsä. Häntä ei nähty enää F1-kauden kahdessa viimeisessä kisassa vammojen takia.

Grosjean ajaa ensi kaudella valikoituja IndyCar-sarjan kisoja.

Lisää aiheesta:

Tutkinta Romain Grosjeanin onnettomuudesta käyntiin – F1-kuskin korvaan sijoitettu sensori antaa lisätietoa rajuista törmäysvoimistaF1-lehdistökatsaus: Romain Grosjeanin ihmepelastumisen taustalla häiritseviä yksityiskohtiaMiksi liekkien keskeltä pelastautunut Romain Grosjean sai palovammat vain käsiin? Entinen F1-kuski nosti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan tälle kaudelle uusituista ajovarusteistaBahrainin GP:n topit ja flopit: Viisi tärkeää syytä, miksi Romain Grosjean on yhä elossaJapanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaanVaaratilanteen aiheuttanut Alfa-kuski Antonio Giovinazzi vähättelee tapausta – rangaistuksen taustalla kuolemaan johtanut F1-tragedia
F1Romain GrosjeanHaasUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa