FIA muuttaa kuohuttavaa F1-asetusta – Valtteri Bottaksen Mercedes kärsii? Ossi Oikarinen avaa tapauksen taustat

Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt muuttaa F1-sääntöjä kesken tämän kauden. FIA päätti puuttua sääntökohtaan, joka on mahdollistanut F1-talleille niin sanotun aika-ajomoodin, eli tehokkaamman moottoriasetuksen. Muutoksen on epäilty vaikuttavan kaikista eniten Mercedekseen, joka on dominoinut F1-sarjaa viime vuosien aikana.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

FIA kertoi tällä viikolla muutoksesta, jonka mukaan Belgian Span kisasta lähtien F1-tallien on käytettävä samoja moottorikarttoja sekä lauantain aika-ajossa että sunnuntain kisassa. Tämän myötä tallit eivät voi enää kikkailla moottoriasetuksilla lauantain aika-ajon loppuhetkillä.

– Asetuksissa kyse on siitä, että miten paljon voimaa moottorista ja ERS-yksiköstä otetaan irti eri tilanteissa. Kisassa moottoria ei rasiteta läheskään yhtä paljoa. Tämä siksi, koska jos kisa ajettaisiin läpi samalla moodilla kuin aika-ajo, niin moottori hajoaisi aika äkkiä, koska se on ihan siinä rajoilla aika-ajon aikana. Kisassa siitä otetaan vähemmän tehoja irti. Aika-ajoissa kaikki voima ladataan yhdelle kierrokselle, kun taas kisassa jokaisen kierroksen pitäisi olla aika samanlainen. Nyt tämä kikkailu lopetetaan, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen avaa.

Moottorikikkailu on ollut tapetilla jo useamman kauden ajan. Aluksi F1:ssä kohistiin Mercedeksen niin sanotusta ”partymodesta”, jolla viitattiin juurikin siihen, miten Mercedeksen vauhti parani selvästi aika-ajojen edetessä.

– FIA:n uskomus on se, että tällä hidastetaan Mercedestä ja autetaan muita talleja. Uskon, että voimasuhteet eivät kuitenkaan hirveästi muutu, Oikarinen näkee.

– Toki Mercedes on hyötynyt tuosta, mutta myös muilla talleilla on ollut omat asetuksensa. Se, että miten paljon enemmän Mercedes on saanut tuosta irti – se on se kysymys tällä hetkellä, Oikarinen jatkaa.

Miksi FIA sitten muutti sääntöä? Mitä muutoksen taustalla aidosti oli? Muun muassa näihin Ossi Oikarinen antaa vastauksensa jutun yläreunan videolla.

Lue myös:

    Uusimmat