Ferrarin ”asfalttimies” yllätettiin tutkimasta Singaporen rataa – näillä huipputeknisillä laitteilla tiimit hankkivat arvokasta tietoa rengastaktiikkaansa varten

F1-tiimien on pystyttävä kehittämään teknisiä toimintojaan äärirajoille, jotta pysyvät mukana kovassa kilpailussa. C Moren selostaja Niki Juusela ja asiantuntija Ossi Oikarinen löysivät Ferrarin ”asfalttimieheksi” kutsumansa insinöörin Singaporen radalta ja saivat tämän haastatteluun.

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Insinööri tutki torstaina ennen kisaviikonlopun alkua Singaporen radan asfalttia, joka on tapahtuman ulkopuolella normaalin siviililiikenteen käytössä. Muutoksia tapahtuu myös moottoriradoilla joka vuosi. Siksi tiimien on tehtävä pinnoitteesta analyysi aina paikalle saavuttaessa.

Oikarinen esitteli Ferrarin analyysilaitteen toimintaa Juuselalle.

– Tällä pystytään skannaamaan asfaltin karkeus, ja siitä löytyy kahdenlaista karkeutta: löytyy niin kutsuttua mikrokarkeutta ja makrokarkeutta. Joka radalla tehdään tällainen mittaus, että miten karkeaa se on, ja sitä kautta pystytään vähän arvaamaan renkaan kulumaa, Oikarinen kertoo.

Tuoreeltaan asfaltissa on vielä paljon pikeä, joka tekee pinnasta tasaisemman, mutta ajan myötä tapahtuva kuluma tekee radasta koko ajan karkeamman. Singaporen asfaltti asettuu karkeudessaan melko keskivaiheille F1-kalenterin ratoja.

– Tämä asfaltti on itse asiassa aika keskiverto mikro- ja makrokarkeudessa. Matalissa nopeuksissa tällä asfaltilla saattaa ilmetä kuoriutumista, ja odotamme jotain ongelmia pehmeimmillä seoksilla, Ferrari-insinööri sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat