Rengastaktiikat nousevat jälleen merkittävään asemaan sunnuntaina ajettavassa formula ykkösten Itävallan GP:ssä. MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen analysoi Mercedeksen ja Ferrarin välisen rengastilanteen ennen kisaa.
Aika-ajoissa nähtiin poikkeuksellinen tilanne, kun sateen alettua Ferrarin Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel olivat tehneet kisarenkaat ratkaisevan nopeimman kierrosaikansa superpehmeillä renkailla, kun taas Mercedeksen paalupaikkamiehellä Lewis Hamiltonilla oli astetta pehmeämmät eli ultrapehmeät renkaat.
Hamiltonilla on startissa mahdollisuus tehdä eroa nelosruudusta lähtevään Räikköseen, koska rengasvalmistaja Pirelli arvioi ultrapehmeät renkaat noin 0,4 sekuntia kierrosta kohti nopeammiksi. Ne kuitenkin kuluvat loppuun huomattavasti nopeammin.
F1-insinöörinä toiminut Ossi Oikarinen uskoo, että Ferrarilla on käsissään useampia vaihtoehtoja kuin Mersulla.
– Ultrasoftilla liikenteeseen ja sitten kahdella stopilla niin, että vaihdetaan kaksi kertaa supersoftit, Oikarinen linjaa Mercedeksen taktiikaksi.
Myös Pirelli näkee ultrilla starttaaville saman skenaarion: vaihto superpehmeisiin kierroksilla 10 ja 40. Ferrarille rengasvalmistaja laskee parhaaksi taktiikaksi viikonlopun kovimpiin eli softeihin vaihtamisen kierroksella 16 ja uudelleen softeihin 44. kierroksella, mitä Oikarinen kuitenkin vahvasti epäilee. Itävallassa ajetaan kaikkiaan 71 kierrosta.
Hamiltonin ultrapehmeillä renkailla on ajettu jo kolme kierrosta. Voivatko ne kestää muutamaa kierrosta pitempään?

