Facebook pyrkii epätoivoisesti takaisin Kiinan markkinoille – julkaisi uuden sovelluksen salaa

Kiinan markkinat kiinnostavat Facebookia yhä. Sosiaalisen median jätti on nyt julkaissut vaivihkaa maan markkinoille sovitetun version Facebook Moments -sovelluksesta.

Facebook lopetti toimintansa Kiinassa jo 2009, mutta sosiaalisen median jätti pyrkii yhä maan markkinoille. Vaikka Facebook-palvelua ei sinänsä yritetä viedä takaisin, on yhtiö osallisena muiden sosiaalisen median palveluiden yhteydessä.

New York Times kertookin verkkosivuillaan, että yhtiö on julkaissut Kiinassa sosiaalisen kuvapalvelun nimeltä Colorful Balloons. Uusi ohjelmisto muistuttaa käytettävyydeltään vahvasti Facebookin Moments -ominaisuutta, mutta kaikki Facebookiin viittaava tuotteistus siitä puuttuu. 

Uusi sovellus on suunniteltu niin, että se ei jaa julkaisuja kovin laajalti tai nopeasti, mutta sovellus yrittää muutoin mittailla kiinalaisten tapaa jakaa sosiaalisen median sisältöjä. 

– Olemme olleet pitkään kiinnostuneita Kiinan markkinoista ja me käytämmekin enemmän aikaa maan tapojen ymmärtämiseen ja oppimiseen, Facebookin tiedottaja kertoi The New York Timesin haastettelussa. 

On mahdollista, että Kiinan viranomaiset eivät ole tietoisia sovelluksesta tai siitä, kuka sen takana tarkalleen on. Vaikka Facebook on toisinaan kumarrellut Kiinan suuntaan päästäkseen maan hallinnon suosioon, on uusi sovellus salamyhkäisempi yritelmä. Vaikka Colorful Balloons noudattaisikin maan sensuurin asettamia rajoituksia, saattavat viranomaiset silti kiivastua ajatuksesta, että Facebook yrittää maan markkinoille takaoven kautta.


***

Lue myös:

    Uusimmat