Facebook perääntyi suunnitelmistaan: WhatsApp säästyykin ei-toivotulta muutokselta – ainakin toistaiseksi

Facebook on toistaiseksi lykännyt suunnitelmiaan myydä mainostilaa WhatsApp-sovellukseen, kertovat Wall Street Journalin haastattelemat lähteet. Aiheesta uutisoi myös muun muassa The Verge -sivusto.

Facebookin kerrotaan perääntyneen aiemmista suunnitelmistaan myydä mainoksia WhatsApp-pikaviestipalveluun. Wall Street Journal -lehti kertoo, että mainoksien sijoittamista WhatsAppiin tutkinut tiimi olisi hajotettu viime kuukausien aikana. 

Facebook aikoo nyt keskittyä niihin WhatsAppin ominaisuuksiin, jotka "mahdollistavat yritysten kommunikoinnin asiakkaiden kanssa sovelluksessa" sekä maksupalvelujen tarjoamiseen toisiin maihin.

Mainoksia ehkä kuitenkin tulevaisuudessa

Ajatusta WhatsAppin Status-ominaisuuden eli tilaviestien mainoksista ei ole ilmeisesti kokonaan hylätty, mutta mainosten tuomisen ajankohdasta ei ole sen tarkempaa tietoa. Tällä hetkellä sovelluksessa ei ole mainoksia. Aiemmin Facebook kertoi, että mainokset olisivat tulossa WhatsAppiin Status-ominaisuuteen tänä vuonna.

Facebook osti WhatsAppin 22 miljardilla dollarilla vuonna 2014. Palvelulla on yli 1,5 miljardia käyttäjää maailmanlaajuisesti.

Riitaa mainoksista

Päätös hyllyttää mainokset tuli noin puolitoista vuotta sen jälkeen, kun WhatsAppin perustajat Brian Acton ja Jan Koum lähtivät yrityksestä, kertoo Business Insider. Acton ja Koum olivat äänekkäästi vastustaneet mainostamista jo kauan ennen kuin Facebook oli ilmaissut kiinnostustaan ostaa sovellus.

Kun Facebook halusi tuoda mainokset WhatsAppiin, Acton ja Koum riitaantuivat Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin ja operatiivisen johtaja Sheryl Sandbergin kanssa. Forbesille antamassaan haastattelussa Acton kertoi, että oli irtisanoutunut vastalauseena yrityksille myydä mainostilaa WhatsAppissa.

Lue myös:

    Uusimmat