Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
Gilles Villeneuve kuoli 32 vuoden iässä toukokuussa 1982.
Gilles Villeneuve kuoli 32 vuoden iässä toukokuussa 1982.
Julkaistu 08.05.2022 20:33
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

8. toukokuuta muistetaan F1-piireissä Ferrari-legenda Gilles Villeneuven kuolemasta. Tänä vuonna tästä traagisesta onnettomuudesta tuli kuluneeksi tasan 40 vuotta, ja Motorsport-sivuston toimittaja Adam Cooper julkaisi tasaluvun kunniaksi vuonna 1996 tekemänsä haastattelun, joka oli tähän asti lojunut hänen arkistoissaan käyttämättömänä.

LUE MYÖS: Traagisesta F1-turmasta tasan 40 vuotta – "Hänestä parasta oli pusun antaminen kaiteille"

Cooper haastatteli 26 vuotta sitten Ferrarin entistä pääsuunnittelijaa Harvey Postlethwaitea, joka kuoli kolme vuotta haastattelun jälkeen vuonna 1999. Haastattelussa käsiteltiin Villeneuven kuolemaan johtanutta kautta 1982, joka muistetaan Suomessa Keke Rosbergin mestaruusvuotena, sekä Villeneuven ja tallikaverinsa Didier Pironin monimutkaista suhdetta.

Vuosina 1981–1982 Ferrarilla ajaneet Villeneuve ja Pironi olivat ensi alkuun hyvät ystävykset, mutta kaikki muuttui kauden 1982 neljännessä, San Marinossa ajetussa osakilpailussa. Valtaosa Britanniasta käsin toimivista talleista boikotoi kisaa osana FIAn edeltäjän FISAn ja tallijärjestö FOCAn välistä poliittista taistelua.

Boikottiin johtaneiden erimielisyyksien taustalla olivat kauden toisen, Brasiliassa ajetun osakilpailun tapahtumat. Sijoilla yksi ja kaksi ajaneet Brabhamin Nelson Piquet ja Williamsin Rosberg hylättiin tuolloin alipainoisten autojen vuoksi.

F1-toimittaja julkaisi 26 vuotta vanhan haastattelun ensimmäistä kertaa – edesmennyt Ferrari-pomo oikoi virheellisiä käsityksiä legendan kuolemasta: ”Se on hyvä tarina, mutta..."

Loppujen lopuksi San Marinon GP:hen osallistui vain seitsemän tallia ja 14 kuljettajaa.

Kun Renault'n Alain Prost ja René Arnoux olivat keskeyttäneet, Ferrari ohjeisti sijoilla yksi ja kaksi ajaneet Villeneuven ja Pironin hiljentämään vauhtiaan. Villeneuve tulkitsi tämän niin, että sijoitukset pidettäisiin kilpailun loppuun saakka, mutta Pironi ajatteli toisin ja ohitti tallikaverinsa. Villeneuve luuli Pironin vain tarjoavan yleisölle viihdettä ja otti hetkeä myöhemmin kärkipaikan takaisin itselleen. Viimeisellä kierroksella Pironi kuitenkin ohitti Villeneuven uudelleen ja voitti kilpailun.

– En puhu hänelle enää koskaan, Villeneuven kerrotaan tuhahtaneen kilpailun jälkeen.

Nämä sanat taisivat lopulta käydä toteen, sillä Villeneuven hengen vienyt Belgian GP ajettiin jo kaksi viikkoa myöhemmin.

Yleinen käsitys lajipiireissä on ollut vuosikymmenten ajan se, että Villeneuvella oli San Marinon GP:n tapahtumien vuoksi Belgiassa niin paljon hampaankolossa tallikaveriaan kohtaan, että siitä seurannut yliyrittäminen johti Zolderin radalla ajetuissa aika-ajoissa yhteen lajihistorian järkyttävimmistä onnettomuuksista.

Postlethwaite seurasi traagisia tapahtumia Maranellosta käsin. Hän tyrmäsi Cooperin haastattelussa tulkinnat Imolan GP:n vaikutuksista Villeneuven kuolemaan.

– Gilles halusi aina epätoivoisesti olla tallikaveriaan edellä. Hänen voitonhalunsa oli jotain uskomatonta. Hän halusi ohittaa kenet tahansa millä tahansa milloin tahansa. Hän ei välittänyt. Sellainen hän oli. Hän ei antanut ihmisten tulla tielleen.

– Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Imolan-tapahtumat eivät vaikuttaneet millään tavalla siihen, mitä Zolderissa nähtiin. En ole koskaan uskonut siihen. Se on hyvä tarina, mutta en usko, että nämä asiat liittyivät toisiinsa.

– Gilles halusi aina olla nopein, ja jos se tarkoitti muiden ohittamista... Teidän olisi pitänyt nähdä, mitä hän teki maantiellä. Jos hänen edellään ajoi auto, se tuli jossain vaiheessa ohitetuksi.

Postlethwaite ei myöskään jakanut yleistä mielipidettä, jonka mukaan Villeneuve olisi ollut kilpa-auton ratissa jotenkin erityisen hullu tai vastuuton.

– Hänellä oli sellainen imago, mutta ei se ihan niin mennyt.

– Hän otti ajamisen hyvin vakavasti, mutta hän tykkäsi viedä kaiken äärirajoille. Ja hän halusi jokaisen ajamansa kierroksen olevan joko yhtä nopea tai nopeampi kuin edellinen. Hän oli ehdottomasti älykkäämpi eikä ollenkaan niin mielipuolinen kuin ihmiset ovat olettaneet.

Lisää aiheesta:

Traagisesta F1-turmasta tasan 40 vuotta – "Hänestä parasta oli pusun antaminen kaiteille"Michael Schumacherin itsepetos ällistytti tallipomoa – Mika Häkkisen F1-voiton taustalta paljastui erikoinen sopupeliF1-legenda Nigel Mansell ei koskaan unohda elämänsä karmivinta näkyä, joka vei häneltä hyvän ystävän – 12 vuotta myöhemmin alkanut muutos himmentää nykykuskien sädekehää: "Se oli kamala virhe"Historian hulluimmaksi F1-kilpailuksi tituleerattu Monacon GP oli täysin mielipuolinen tapaus: tieto uran ensimmäisestä voitosta tavoitti italialaiskuljettajan erikoisella tavalla – "En ymmärtänyt sitä"Näkökulma: Kuva Michael Schumacherista tarkentunut F1-legendan poissa ollessa – uran häijyimmillekin tempuille ymmärtäjiä arkkivihollisten joukossaTraaginen F1-kausi 1994: Schumacher skandaalien keskeltä mestariksi – "Osa väitteistä varmasti totta"
F1F1-historiaFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"