F1-tallit käyvät yhteistuumin kiinni kiisteltyyn aiheeseen: "Jos tallien on vaikea ymmärtää, en ole varma, miten tämä pitäisi selittää faneille"

0:43
Tämä ratarajojen ylitys maksoi Max Verstappenille paalupaikan Portugalissa.

Kaikkien kymmenen F1-tallin on määrä keskustela Espanjan GP:n yhteydessä ratarajoihin liittyvästä valvonnasta. Ratarajat sekä niiden rikkominen ja valvominen on ollut lajipiireissä puheenaihe jo pitkään, ja tällä kaudella se on puhuttanut erityisesti Red Bullin Max Verstappenin kohdalla.

Verstappen on kerännyt kauden kolmena ensimmäisenä kisaviikonloppuna kokoon harvinaislaatuisen värisuoran: hän on menettänyt ratarajojen rikkomisen vuoksi paalupaikan, voiton ja kilpailun nopeimman kierrosajan.

Ratarajat aiheuttavat talleissa ja kuljettajissa ärsytystä ja ihmetystä, sillä niiden valvontaa suoritetaan viikonlopusta toiseen vain tietyissä mutkissa ja usein käy vieläpä niin, että kilpailunjohtaja Michael Masi muuttaa kilpailuohjettaan tältä osin vielä viikonlopun kuluessa.

Red Bull -pomo Christian Hornerin mukaan tallien on määrä hakea aiheeseen yhteistä kantaa viikonlopun aikana järjestettävässä tapaamisessa.

– Kyse on vain johdonmukaisuudesta radalta radalle, mutkasta mutkaan. Jos tallien on vaikea ymmärtää (ratarajoja), en ole varma, miten tämä pitäisi selittää faneille, Horner sanoi RaceFans-sivuston mukaan.

– Haluamme sellaisen tilanteen, jossa kuljettaja on joko sisällä tai ulkona, emme sitä, kun sanotaan, että "se on ok tässä mutkassa mutta ei tuossa mutkassa". Se on hämmentävää. 

Horner kertoi taustoittavaksi esimerkiksi sen, miksi Verstappenille kävi Portugalissa niin kuin kävi, kun tämä menetti kilpailun nopeimman kierrosajan ylitettyään ratarajat.

– Kuljettajat puskevat kuin hullut, ja autossa istuessa on vaikea arvioida, missä valkoinen linja menee. Siellä ei ole tärinäraitaa tai muuta vastaavaa.

– Max oli aivan äärirajoilla, mikä on sitä, mitä haluamme, ja kyse oli vain pienimmistä mahdollisista marginaaleista. Mutta selleista tämä on. Mielestäni tästä on paljon opittavaa, ei vain meille tallina vaan myös radoille ja FIAlle.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja