F1-tallia näpäytettiin kauden viimeisessä kisassa, pääsi silti vähällä sääntörikkeestään: "Tuntuu aika onnettomalta"

6:03
Ossi Oikarinen taustoitti, mistä Racing Pointin kopiointitutkinnassa oli kyse

Päättynyt F1-kausi jätti ilmaan monta mielenkiintoista kysymystä, jotka herättävät keskustelua jo ennen kuin valmistautuminen kauteen 2021 voi kunnolla alkaa. MTV Urheilun F1-toimittajat Mikko Hyytiä ja Antti Rämänen käyvät läpi näitä aiheita läpi.

Juttusarjan neljännessä osassa pureudutaan kahteen väittämään: Racing Pointin ansioihin Mercedekseltä kopioidulla autolla ja Ferrarin rooliin kauden yllätystulosten taustalla.

Racing Point ei olisi ansainnut edes MM-sarjan nelossijaa

Antti:
Racing Point sai lopulta ihan tuntuvan rangaistuksen Mercedeksen viime vuoden auton kopioimisesta, kun tuomiossa vähennetyt MM-pisteet maksoivat tiimille lopulta valmistajien sarjan kolmossijan. Tämähän tekee tiimin kassaan miljoonien loven, mutta oliko rangaistus silti riittävä Renault'n ja Ferrarin näkökulmasta? Ehkä ei. Racing Point teki kuitenkin tietämättään kopiointinsa juuri oikeaan aikaan. Talli säästi tässä varmasti rahaa, ja jokainen pienempi talli olisi tehnyt saman, jos olisi osannut ennakoida koronapandemian tulon.

Mikko:
Racing Pointiahan on jo pitkään kehuttu siitä, että he tekevät hyvää tulosta rajallisilla resursseilla. Niinpä tosiaan tekevät. Oli ihan kiva nähdä kärkisijoilla vaaleanpunaistakin väriä, mutta kyllähän 400 000 euron sakko ja 15 pisteen menettäminen tuntuu jälkikäteen aika onnettomalta rangaistukselta. Pisteitä kun katsoo, Racing Point paransi edellisvuodesta ylivoimaisesti eniten. En tiedä, kiinnostaako Ferraria loppujen lopuksi pätkääkään, onko sijoitus viides vai kuudes, mutta Renault-leirissä varmaankin, no, harmittaa. Renault kuitenkin johti muiden tallien protestirintamaa, ja heidän touhunsa näytti nyt oikeastaan ensimmäistä kertaa siltä, että heidän projektistaan voi vielä tullakin jotain. Ja sitten sinne kiilaa yksi pinkki Mersu edelle. Toisaalta Racing Pointin hyväksi on sanottava, että jos kauden alussa epäiltiin, pystyvätkö he kehittämään kopioautoa kauden edetessä, niin tulosten puolesta voi sanoa, että kyllä onnistuivat.

Ferraria voi haukkua, mutta heitä pitää myös kiittää

Mikko:
Kauden alla voimayksikkövilpistä narahtaneen Ferrarin romahdus taisi olla kohtuullisen kova kolaus Maranellon korskuvalle orille, mutta jotenkin tekee silti ennemmin mieli kiittää heitä kuin lyödä lyötyä. Ferrarin on ollut viime vuosina sarjan toiseksi kovin pisterohmu, mutta tämän kauden konttauksen ansiosta valtava määrä MM-pisteitä löysi uuden kodin. Seitsemän kuskia sai yli sata pistettä ja 12 kuskia yli 50 pistettä. Valmistajissa seitsemän tallia pääsi yli sadan pisteen. Tällaisia lukemia ei ole ihan hetkeen nähty – varsinkaan kun suhteuttaa tilanteen siihen, että kisoja ajettiin nyt vähemmän kuin vuosiin. Hyvä Ferrari!

Antti:
Tästä saivat ainakin Renault ja Racing Point nauttia yllin kyllin. Toisaalta erot kärjen ja sen takana olevien tallien välillä kasvoivat kohtuuttoman suuriksi, joten MM-sarjan taso kärsi myös huomattavasti. Kun tähän lisätään Alexander Albonin täydellinen puuttuminen kärkitaisteluista, kaikki käytännössä ratkaistiin aina kolmen kuljettajan kesken. Onneksi sattumuksia tapahtui keskimääräistä enemmän, ja yllättäjät olivat kärkkäinä tarttumaan niihin. F1-sarja huonosti voivan Ferrarin kanssa on silti aina historiassa ollut jotenkin laimea ja intohimoton – niin nytkin.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja