Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-moottorien kustannuksiin reilu leikkaus

F1-autot käyvät jatkossakin V6-turbomoottoreilla.
F1-autot käyvät jatkossakin V6-turbomoottoreilla.2015 Getty Images
Julkaistu 19.01.2016 22:14

MTV SPORT

F1-moottoritoimittajien suunnittelemat leikkaukset pudottavat jopa puoleen voimanlähteiden kustannukset tulevina kausina.

Tiistaina paljastui, että moottoritoimittajat ovat päässeet yhteisymmärrykseen keinoista pudottaa voimanlähteiden hintoja. Mercedeksen, Ferrarin, Renault'n ja Hondan ehdotuksessa voimanlähteiden kustannukset olisivat 12 miljoonaa euroa kaudessa, jonka lisäksi valmistajat auttaisivat takaamaan sääntöjen puitteissa toimitukset sarjan kaikille talleille.

Nykyisellään V6-turbojen vuosittaiset kustannukset ovat olleet talleille noin 20-27 miljoonan euron luokkaa. Valmistajat pyrkivät säästöihin käyttämällä moottoreissa jatkossa huomattavasti enemmän standardoituja osia. Lisäsäästöjä saataisiin sallimalla kuljettajille vain kolme vaihdelaatikkoa kautta kohden.

Muutosten odotetaan astuvan voimaan kaudella 2018, kun säännöt on saatettu lopulliseen muotoonsa tallien ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvoston toimesta. Sovun myötä V6-turbomoottorit pysyisivät sarjan voimanlähteinä ainakin kauteen 2020 asti, mikä tarkoittaisi myös vaihtoehtoisen halpamoottorin etsinnän päättymistä tältä erää.

Lähde: Motorsport.com

Lisää aiheesta:

F1-hätäkokouksessa päästiin lähelle ratkaisua: autojen päivittämiseen tulossa uusi järjestelmä
Aston Martin -pomo: F1-sarjan moottoriehdotukset rohkaisevia
F1-sarjassa mullistava sopimus
FIA:n ex-pomolla ratkaisu F1-moottoriongelmaan
Suunnittelijaguru: Moottorien dominanssi epäterveellistä F1:lle
F1-moottorikulujen karsimiseen radikaali ehdotus
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"